3,718 jemaah kita sihat

Oleh Amin Ridzuan Ishak


KUALA LUMPUR: Semua 3,718 jemaah haji Malaysia yang kini berada di Madinah dalam keadaan sihat walaupun bandar itu mengalami perubahan cuaca tidak menentu.

Pegawai Operasi Bilik Gerakan Tabung Haji di Madinah, Tengku Aziz Raja Abdullah, berkata setakat ini hanya enam jemaah yang menerima rawatan iaitu sebagai pesakit luar di kem kesihatan Tabung Haji kerana mengalami batuk dan selesema serta tiada yang menghadapi masalah kesihatan serius.

Katanya, faktor utama menyumbang kepada kurangnya jemaah menghadapi masalah kesihatan adalah berikutan penambahan jumlah Penerbangan Malaysia (MAS) serta Saudi Arabian Airlines yang dibenarkan mendarat di Lapangan Terbang Madinah, masing-masing 17 dan 18 berbanding lima sebelum ini.

"Jika dulu, penerbangan dari Malaysia akan mendarat di Jeddah terlebih dulu sebelum jemaah haji dibawa ke Madinah menaiki bas yang menyebabkan kepenatan," katanya ketika dihubungi di Madinah, semalam.

"Dengan penerbangan terus ke Madinah, jemaah tidak perlu menempuh perjalanan darat dengan jarak yang jauh dan ini membuatkan mereka tidak letih... kebanyakan jemaah berada dalam keadaan baik dan mereka yang sakit itu mungkin kerana tidak dapat menyesuaikan diri dengan perubahan cuaca mendadak di sini," katanya ketika dihubungi di Madinah, semalam.

Tengku Aziz berkata, semua jemaah ditempatkan di empat hotel sekitar Madinah iaitu Hotel Al-Haram; Hotel Anuar Movenpick; Hotel Daral Khkir dan Hotel Fairuz Haumri.

Mengulas mengenai persediaan menyambut jemaah haji Malaysia, beliau berkata, persediaan giat dijalankan seperti membina kem kesihatan dan pusat pertanyaan.

"Hampir separuh daripada petugas sudah melaporkan diri atau tiba ke Madinah. Seramai 62 kakitangan Tabung Haji dari Malaysia yang ditugaskan sebagai pegawai perubatan dan kebajikan sudah tiba," katanya.

0 comments: