Singapura cuma pengendali rumah api

THE HAGUE, Belanda 15 Nov. – Singapura hanya pengendali Rumah Api Horsburgh dan tidak lebih daripada itu, hujah Profesor James Crawford di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) pada hari ketiga pusingan pertama hujah lisan Malaysia.

Beliau menegaskan, semua aktiviti yang dijalankan oleh British dan Singapura berhubung pengendalian rumah api di situ tidak membuktikan bahawa republik itu mempunyai hak kedaulatan ke atas Pulau Batu Putih.

Katanya, semua aktiviti yang dijalankan oleh Singapura sebelum timbulnya pertikaian, seperti yang disimpulkan oleh pakar-pakar, sama ada bersesuaian dengan fungsi republik itu sebagai pengendali rumah api atau tindakan yang sememangnya perlu dilakukan oleh mereka.

Malah, hujah beliau, hanya panji-panji marin British dikibarkan di Rumah Api Horsburgh lebih seabad lamanya, kemudian digantikan dengan panji-panji marin Singapura pada 1953 manakala pada 1965 dikibarkan pula panji-panji marin Republik Singapura.

“Sepanjang yang kami (Malaysia) sedari, tidak pernah Union Jack dan bendera kebangsaan Singapura dikibarkan di Rumah Api Horsburgh,” katanya.

Crawford berhujah lagi, dakwaan Singapura bahawa segala tindakannya di Pulau Batu Putih tidak dibantah oleh Malaysia juga tidak membawa sebarang makna.

– Utusan

0 comments: