'Anak Awie lebih serasi ibu tiri'

Oleh Rosli Abdul Jalil


JADI SAKSI: Awie dan kakaknya, Hawa Othman di Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan semalam.

Kakak penyanyi beritahu mahkamah Arni abai kesihatan 2 beradik, lewat hantar balik

KUANTAN: Mahkamah Tinggi Syariah di sini, semalam diberitahu kehidupan kedua-dua anak penyanyi dan pelakon Ahmad Azhar Othman atau Awie lebih baik dan sempurna selepas penyanyi itu berkahwin dengan Rozana Misbun.

Kakak Awie, Hawa Othman, 42, berkata daripada pengamatannya, beliau melihat anak-anak Awie, iaitu Puteri Aleeya Antasha, 7, dan Puteri Aleefa Antasha, 4, sentiasa riang dan ceria.


"Saya selalu bertanya kepada mereka ketika datang ke rumah dan mereka berkata sangat suka pada Rozana.

"Malah, adakalanya mereka (Puteri Aleeya dan Puteri Aleefa) menangis sambil memegang tangan ibu baru (Rozana) ketika Arni datang hendak mengambil mereka sehinggakan dipaksa pergi kepada Arni," katanya.

Hawa memberi kenyataan itu ketika menjawab soalan peguam bela Mohd Sazali Abdul Aziz dalam kes perbicaraan mendapatkan hak jagaan kekal terhadap Aleeya dan Aleefa yang difailkan Awie terhadap bekas isterinya, Arni Nazira Anwar.


Perbicaraan dilakukan di hadapan Hakim Datuk Abdul Rahman Yunus. Awie turut diwakili Mastuni Muhammad, manakala Arni diwakili peguam bela, Mohd Zuki Che Mat Ghani dan Aminuddin Abdullah.

Hawa yang bekerja sebagai kerani sebuah syarikat swasta di Kuala Lumpur berkata, beliau melihat Rozana memelihara anak tirinya dengan baik kerana dia gemar ke dapur dan memasak.

"Ditambah pula kedua-dua anak saudara saya ini 'pemakan' dan berselera," katanya.

Selain keserasian Rozana dengan kedua-dua anak tirinya itu, Hawa berkata, Rozana juga mengambil berat terhadap kebajikan mereka, persekolahan, tuisyen dan kelas pengajian Al-Quran.

Katanya, sepanjang lapan tahun perkahwinan Awie dan Arni beliau melihat betapa kasih seorang ibu terhadap anak-anaknya, tetapi berpendapat kasih saja tidak mencukupi, jika makan dan minum mereka tidak dijaga.

"Arni seorang yang tidak suka duduk di rumah dan memasak, malah sering ke rumah saya untuk makan.

"Saya pernah menasihati Arni berhubung perkara itu (masak makanan untuk anak-anak). Saya lihat adik saya (Awie) kecewa dengan sikap Arni dan dalam tempoh lapan tahun perkahwinan, tiada kemesraan.

"Malah, dalam tempoh itu, Arni tidak pernah mengundang saya ke rumahnya untuk majlis makan-makan," katanya.

Terdahulu, Hawa yang juga seorang ibu tunggal dengan dua anak berkata, beliau dua kali membuat laporan polis terhadap Arni kerana kecederaan dialami dua anak saudaranya itu dan kelewatan menghantar mereka semula kepadanya.

Katanya, pada waktu tertentu Awie menyerahkan Aleeya dan Aleefa untuk dijaga, terutama ketika Rozana bersalin dan dalam pantang dan ketika Awie menjalani penggambaran filem di luar negara.

Hawa berkata, selain kerap lewat menghantar Aleeya dan Aleefa daripada waktu dibenarkan, Arni tidak mengambil berat kesihatan anak-anaknya itu.

"Laporan polis pertama yang saya buat di Balai Polis Pandan Indah bukan semata-mata kerana Arni lewat menghantar anaknya kepada saya, tetapi kerana kecederaan pada kanak-kanak itu.

"Setiap kali dihantar pulang, mereka (Aleeya dan Aleefa) kelihatan layu, letih dan luka di bahagian badan sedangkan mereka sihat sebelum diserahkan kepada Arni," katanya.

Sehubungan itu, katanya, laporan yang dibuat itu atas dasar keselamatan anak saudara dan kebajikan mereka.

Terdahulu, ketika ditanya Sazali, Hawa menyifatkan hubungannya dengan Arni sebelum perceraiannya dengan Awie sangat baik dan akrab tetapi mereka tidak lagi berhubungan selepas bercerai.

0 comments: