Dr Mashitah kena 'belasah' di Parlimen

Azamin Amin
Mon | Oct 29, 07 | 3:45:46 pm MYT

KUALA LUMPUR, 29 Okt (Hrkh) - Suasana Parlimen yang agak hambar pada awalnya bertukar menjadi sedikit 'kecoh' apabila Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri Dato' Dr Mashitah Ibrahim dikritik kerana gagal menjawap soalan dengan tepat dan mengundang kemarahan beberapa ahli parlimen yang lain.

Ahli Parlimen Bandar Kuching Chong Chieng Jen yang sebelum ini mengemukakan pertanyaan kepada Perdana Menteri tentang berapakah jumlah peruntukan untuk ahli Parlimen bagi kawasan Parlimen Bandar Kuching dalam tahun 2003 hingga 2007 yang telah dipohon dan dikeluarkan termasuk senarai kos projek dan badan yang telah menerima peruntukan tersebut dan jumlah masing-masingnya.

Namun setelah Mashitah menjawab, Chong Chieng membidas dan merasa kecewa kerana soalan yang ditanya tidak dijawab dengan betul, sekadar secara umum malah tanpa butiran terperinci seperti yang diminta.

Jawapan Mashitah ini dilihat seolah-olah cuba mengelak daripada memberi jawapan secara terperinci, katanya.

"Siapakah penerima peruntukan? Saya minta satu senarai. Saya difahamkan setiap 'state development officer' negeri mendapat peruntukan untuk pembangunan rumah RM3 juta dan adakah peruntukan di Bandar Kuching disalurkan?" katanya yang tidak berpuasa hati dengan penjelasan Mashitah.

Mashitah yang kemudiannya menjawap bahawa beliau akan memberi jawapan bertulis kepada soalan tersebut dan turut menafikan dakwaan tentang peruntukan pembangunan perumahan yang disebut oleh ahli parlimen DAP itu.

Chong Chieng kemudian bingkas bangun dan menyatakan rasa kesangsiannya bagaimana Mashitah boleh menafikan dakwaannya sedangkan beliau sendiri tidak memberi jawapan secara tepat.

"Tanpa membuat sebarang siasatan, YB kata saya salah tentang peruntukannya RM 3 juta, jika salah apakah angka sebenarnya?" soal beliau lagi yang mahu penjelasan.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Bukit Mertajam Chong Eng yang turut mencelah kesal kerana setiap kali soalan ditanya lazimnya dijawab secara ringkas dan seolah-olah menyembunyi sesuatu.

"Saya hairan mengapa tidak ada jawapan, kerana soalan telah diberikan beberapa bulan lalu sampai sekarang tak boleh beri senarainya?" kata Chong.

Suasana dewan menjadi sedikit hingar-bingar apabila kedua-dua pihak ahli parlimen kerajaan dan pembangkang cuba meluahkan rasa tidak puasa hati atas situasi yang berlaku yang kemudiannya cuba ditenangkan oleh Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Ramli Ngah Talib

"Adakah dia memang tak mahu membekalkan 'detailnya' dan apakah sebabnya? Ini tidak telus," katanya dan Speaker juga turut menjelaskan bahawa Mashitah sudah berjanji akan mengemukakan jawapan bertulis.

Celah Chong pula:" apa yang kita tak tanya, dia jawab, yang kita tanya dia tak jawab."

Dewan Rakyat hari ini menyaksikan sesi perbahasan sedikit hambar pada sebelah paginya memandangkan kurang kehadiran ahli-ahli parlimen yang hanya mencecah sekitar 30 ke 40 orang sahaja, dan ada kalangan pemerhati berpendapat berkemungkinan ahli-ahli parlimen masih dalam 'mood' hari raya Aidilfitri biarpun pelbagai isu nasional perlu dibahaskan demi kepentingan rakyat jelata.

Lebih mengecewakan beberapa ahli parlimen yang mengemuka pertanyaan bagi jawapan lisan pada sesi perbahasan pagi ini juga tidak hadir sehingga mengundang Speaker mengeluarkan arahan untuk mencacat rekod kehadiran mereka. - mks.

0 comments: