Penduduk dunia tolak kuasa AS

BRUSSELS, Belgium 24 Okt. – Hampir separuh penduduk dunia mahukan kuasa Amerika Syarikat (AS) dibataskan manakala Kesatuan Eropah (EU) berperanan lebih besar di pentas dunia.

Menurut Tinjauan Suara Rakyat 2007 yang dikeluarkan Gallup International bersama Majlis Hubungan Luar Eropah (ECFR) hari ini, lebih ramai penduduk dunia mahukan pengaruh kuasa global yang lebih saksama.

Bosnia Herzegovina yang pernah dibantu AS ketika Perang Balkan merupakan yang paling kuat membantah penguasaan global AS dengan 80 peratus rakyatnya mahukan kuasa AS dibataskan.

Pandangan serupa turut disokong 74 peratus penduduk Luxembourg, Greece (73 peratus), Serbia (72 peratus) dan 71 peratus rakyat Finland dengan keseluruhan kira-kira 40 peratus penduduk dunia menyokong sekatan ke atas pengaruh global AS.

Berdasarkan temuramah dengan 57,000 penduduk di 52 negara seluruh dunia antara bulan Jun dan Ogos tahun ini, tinjauan itu menunjukkan satu pertiga penduduk dunia berpendapat Iran, Rusia dan China juga telah diberikan gambaran umum yang buruk oleh sesetengah pihak tetapi mereka percaya dunia akan lebih aman jika kuasa ketiga-tiga negara itu turut dikurangkan.

Pengarah Eksekutif ECFR, Mark Leonard pula membuat kesimpulan bahawa sokongan terhadap negara-negara yang tidak dikaitkan dengan kuasa ketenteraan seperti Afrika Selatan, Brazil dan India juga semakin meningkat kini.

– AP

0 comments: