3 lagi didakwa tipu KBS

Oleh Ahmad Naim Tahir


KENA DAKWA: Wan Asmawi, Kamaruzaman dan Loh (gambar kanan) tiba di Mahkamah Sesyen Seremban, semalam.

Dua pegawai, seorang kontraktor hadapi tuduhan buat tuntutan palsu

SEREMBAN: Dua pegawai Kementerian Belia dan Sukan (KBS) didakwa di Mahkamah Sesyen, di sini, semalam, atas tuduhan membuat dokumen tuntutan palsu berhubung pembelian kamera digital untuk kegunaan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Chembong di Rembau, dekat sini, empat tahun lalu.

Kamaruzaman Md Ali, 38, bekas Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pembangunan Kemahiran KBS dan Wan Asmawi Wan Shariff, 33, bekas Ketua Sekolah Binaan IKBN Chembong, didakwa mengikut Seksyen 11(c) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 16 akta sama.


Turut didakwa ialah Pengurus Projek Kosijaya Didactic Sdn Bhd, Loh Sie Le, 38, selaku kontraktor pembekal produk elektronik itu, atas tuduhan bersubahat dalam tuntutan palsu berkenaan.

Kamaruzaman, kini Pengarah Institut Latihan Perindustrian (ILP) Sandakan, Sabah, manakala Wan Asmawi, kini Ketua Unit Pengurusan Latihan IKBN Temerloh, Pahang, didakwa secara sedar menandatangani satu dokumen mengandungi butiran palsu dengan niat memperdaya KBS.

Mereka dituduh melakukan kesalahan itu pada 17 Februari 2003 di IKBN Chembong dengan menandatangani Sijil Penerimaan Muktamad pembelian kamera digital Kodak DC4800 USA dengan mengakui peralatan berfungsi baik dan mengikut spesifikasi, sedangkan beberapa keperluan lain tidak dibekalkan.


Kamaruzaman dan Wan Asmawi serta Loh yang didakwa mengikut Seksyen 11(c) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dibaca bersama Seksyen 20(1)(c) akta sama dan boleh dihukum mengikut Seksyen 16 Akta berkenaan, bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan memohon perbicaraan.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh dikenakan hukuman maksimum penjara 20 tahun dan denda minimum RM10,000 atau lima kali nilai suapan atau mana lebih tinggi atau kedua-duanya sekali.

Kamaruzaman diwakili peguam Mohamed Haniff Khatri Abdullah, Loh oleh Ragunath Kesavan dan Wan Asmawi yang tidak diwakili peguam, didakwa di hadapan Hakim Sabariah Atan, manakala pendakwaan kes dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Joyce Blasius dan Wong Poi Yoke.

Mahkamah menetapkan semua tertuduh diikat jamin RM8,000 setiap seorang dan 12 Mac depan untuk sebutan semula kes. Kelmarin, Kamaruzaman dan Loh turut mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kota Bharu, Kelantan atas tuduhan mengemukakan dokumen tuntutan palsu.

0 comments: