Laporan Audit Negara, 'Feel Good Factor' dan 'Bad Record' PM

Wan Nordin Wan Yaacob
Thu | Oct 25, 07 | 8:39:14 am MYT

KUALA LUMPUR, 25 Okt (Hrkh) - Pilihan Raya Umum ke-12 hanya akan diumumkan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi setelah pemimpin Islam Hadhari itu merasakan adanya 'Feel Good Factor' yang menyebabkan mood rakyat menyebelahi Barisan Nasional (BN).

Begitupun, setelah dihujani pelbagai isu rasuah, kepincangan kehakiman, projek mega yang membazir dan campur tangan menantu dalam pentadbirannya, Abdullah kini berhadapan dengan waktu 'bad record'nya.

Seperti kata Naib Presiden PAS, Dato' Paduka Husam Musa dalam blognya, Laporan Audit Negara 2006 yang dihebohkan telus itu hanya membuktikan amalan korup berleluasa di pelbagai kementerian di bawah pentadbiran Abdullah.

Dari 'screwdriver', buku keluaran DBP sampai kepada 'dockyard', semuanya dimanipulasi harganya sedemikian rupa hingga negara kerugian berbillion ringgit, kata Husam.

"Apa tindakan Abdullah sebagai bapa gerakan 'human capital'? Apa yang berlaku sama sekali berbeza dari apa yang dijanjikan oleh Abdullah mengenai kerajaan bersih dan sikap anti korup yang dilaungkan sewaktu mula menjadi PM,"ujarnya.

Jika beliau berniat mengotakan slogannya 'tell me the truth' dan 'don't be apple polisher', inilah masanya untuk beliau bertindak, ujarnya.

Siasatan rasuah adalah satu perkara dan tindakan pentadbiran adalah satu perkara yang lain.

Siasatan BPR akan mengambil masa yang panjang pula untuk mengetahui bagaimana buku berharga RM400 dibeli dengan harga RM 10,000, katanya.

Besar kemungkinan siasatan pula boleh lenyap ditelan kabus dan hanya pegawai bawahan sahaja yang akan dikenakan tindakan terhadap dakwaan bagi menutup kes tersebut. - mks

(Dapatkan Harakah cetak terkini di pasaran untuk berita selanjutnya)

0 comments: