Buru segera penjenayah tembak polis: PM

Oleh Fazli Abdullah dan Tuty Haryanti Ahmad Rodzi


SUASANA PILU: Ibu Lans Koperal Jaya Balan Krishnan, P Ramlu Anmah, 57, (tengah) yang tidak dapat menahan kesedihan ditenteramkan ahli keluarga ketika di bilik mayat Hospital Kuala Lumpur, semalam.

KEPALA BATAS: Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang marah dengan tindakan penjenayah menembak mati dua anggota polis di Sungai Buloh, Selangor, kelmarin, mahu polis memburu segera penjenayah terbabit.

"Saya berasa marah bila jadi begitu dan polis beri jaminan kepada saya akan bersungguh-sungguh (memburu) supaya mereka yang terbabit melakukan pembunuhan itu ditahan segera," katanya.

Abdullah berkata, jaminan itu diberikan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, yang memaklumkannya mengenai kejadian berkenaan.


Beliau berkata demikian selepas merasmikan Hospital Kepala Batas (HKB) serta Unit Perubatan Tradisional dan Komplementari (TCM) hospital itu di sini, semalam.

Dalam kejadian pada jam 8.15 malam kelmarin, empat anggota polis berpakaian preman ditembak sekurang-kurangnya 10 das oleh penjenayah terbabit, dipercayai lebih daripada seorang ketika mereka menyerbu sebuah rumah di Taman Suria, Kampung Desa Aman, Sungai Buloh yang disyaki dijadikan pusat pengedaran dadah.

Dua anggota polis yang terbunuh dikenali Lans Koperal Jaya Balan Krishman dari Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak dan Lans Koperal Alageson Malappan dari Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur.


Dua yang cedera, Cif Inspektor Rajakuma Laju dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman dan Cif Inspektor Helmi Zakaria dari Cawangan Narkotik Polis Gombak, kini dirawat di Hospital Selayang dan Hospital Sungai Buloh.

Perdana Menteri berkata, penjenayah terbabit dipercayai anggota sindiket dadah kerana di dalam rumah berkenaan mempunyai makmal memproses dadah.

Beliau juga berkata, penjenayah sanggup melakukan apa saja apabila berhadapan dengan polis, tetapi kejadian seumpama itu boleh dielak jika pasukan polis menggunakan strategi yang betul.

Abdullah berkata, berdasarkan maklumat yang diterimanya daripada Musa, pasukan polis yang hendak membuat serbuan sepatutnya memaklumkan atau mendapatkan bantuan unit lain terlebih dulu.

"Kalau dibuat dengan betul dan dapatkan bantuan skuad tertentu, maka dapat kepung dan gunakan pembesar suara bagi tahu yang polis mengepung dan minta mereka keluar, maka tentulah pihak polis bersedia," katanya.

Beliau berkata, penjenayah sudah pasti akan melakukan apa saja untuk memboloskan diri daripada ditangkap kerana kesalahan itu boleh dihukum mati.

"Kalau pergi serbu begitu saja memanglah orang yang terbabit itu akan menembak polis untuk membolehkan dia melepaskan diri," katanya.

0 comments: