Bapa Norazlan dakwa siasatan tidak menyeluruh

KUALA LUMPUR 27 Sept. – Bapa Allahyarham Kapten Norazlan Termuzi, 29, tidak berpuas hati siasatan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) mengenai nahas helikopter Nuri yang dipandu anaknya Julai lalu.

Datuk Termuzi Abd. Aziz mendakwa, lembaga siasatan tidak menyiasat kejadian itu secara menyeluruh, malah mendakwa siasatan hanya dibuat di tempat nahas sahaja tanpa mengambil kira faktor lain.

“Saya mencurigai siasatan mereka kerana ia mungkin dibuat tanpa merujuk kepada maklumat lain yang dianggap penting,’’ katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Menurut Termuzi, pihaknya menolak keputusan yang mengatakan anaknya melakukan kesilapan ketika menerbangkan helikopter Nuri itu sedangkan Norazlan merupakan juruterbang terlatih dan telah melakukan penerbangan melebihi 1,500 jam.

“Sehari sebelum kejadian tersebut, anak perempuan saya dan Norazlan pergi ke Kelana Jaya, Selangor untuk makan malam bersama Kapten Nor Intan Asykeen Mohd. Arof.

‘‘Ketika makan anak perempuan saya ada mendengar perbualan di antara Azlan dan Asykeen mengenai keadaan helikopter yang akan dinaiki mereka esok,’’ ujarnya.

Beliau berkata, dalam perbualan tersebut, Nor Intan Asykeen ada memberitahu Norazlan mengenai kebocoran kotak gear helikopter tersebut.

0 comments: