WWF temui 11 spesies baru flora, fauna

HANOI 27 Sept. – Saintis dari Tabung Hidupan Liar (WWF) berjaya menemui 11 spesies baru tumbuhan dan haiwan di Vietnam termasuk seekor ular, dua jenis rama-rama dan lima variasi orkid.

WWF dalam kenyataannya semalam berkata, kesemua spesies baru itu ditemui di kawasan pedalaman yang dikenali sebagai “Koridor Hijau” di wilayah Thua Thien Hue, tengah Vietnam.

“Anda hanya menemui begitu banyak spesies baru di tempat yang amat istimewa seperti Koridor Hijau,” kata ketua penasihat teknikal WWF, Chris Dickinson.

Spesies ular terbaru itu, white lipped keelback menghuni kawasan berdekatan sungai dan memakan katak serta beberapa jenis haiwan kecil.

Ia mempunyai belang putih kekuningan di bahagian kepada dengan bintik merah di sepanjang badan yang mampu mencapai 80 sentimeter panjang.

Dua rama-rama spesies baru itu pula adalah antara lapan yang ditemui di Thua Thien Hue sejak tahun 1996.

Satu daripadanya terdiri dari genus Zela sementara satu lagi membentuk genus baru dalam subfamili Satyrinae.

Menurut WWF, tiga daripada lima variasi baru orkid yang ditemui tidak mempunyai daun dan ia merupakan perkara luar biasa pada struktur orkid.

Antara spesies baru tumbuhan yang ditemui datang dari famili aspidistra yang menghasilkan bunga berwarna hitam yang mampu hidup dalam keadaan kurang cahaya dan satu lagi daripada genus Arum yang menghasilkan bunga kuning yang dikelilingi daun berbentuk corong.

Kesemua spesies terbaru itu hanya terdapat di hutan tropika pergunungan Annamites, Vietnam.

– AP

0 comments: