Takrifan cuai bukan mudah

KUALA LUMPUR: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat tidak akan sewenang-wenangnya menggunakan Akta Kanak-Kanak 2001 untuk menghukum ibu bapa cuai dalam penjagaan anak masing-masing.

Setiausaha Parlimennya, Datin Paduka Chew Mei Fun, berkata setiap tindakan terhadap ibu bapa cuai memerlukan siasatan terperinci termasuk tahap kecuaian, selain mengambil kira kebajikan semua pihak.

“Memang peruntukan itu ada tetapi kita tidak boleh menggunakannya sesuka hati. Kita perlu lihat semua aspek dan kesan jika tindakan diambil terhadap ibu bapa. Ia bukan sesuatu yang mudah walaupun niat kita untuk memastikan ibu bapa lebih bertanggungjawab terhadap anak,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Kelmarin, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata polis akan mencadangkan kepada Pejabat Peguam Negara supaya mendakwa ibu bapa kanak-kanak mangsa culik yang mati dibunuh, Nurin Jazlin Jazimin jika terdapat unsur kecuaian.

Mengikut Seksyen 33 akta itu, ibu bapa atau penjaga yang cuai atau membiarkan anak mereka tanpa pengawasan boleh dihukum penjara maksimum dua tahun atau denda yang tidak melebihi RM5,000.

0 comments: