Kes Nurin: Keluarga Nurin mahu pindah

Oleh Irwan Shafrizan Ismail dan Siti Nur Almizan Aripin


TINGGAL KENANGAN: Jazimin melihat kembali bunga yang dilekatkan pada dinding oleh Allahyarham Nurin Jazlin

Jazimin, Norazian tak mahu tragedi hitam menghantui kehidupan mereka

KUALA LUMPUR: Keluarga kanak-kanak malang, mangsa penderaan seksual dan pembunuhan kejam, Nurin Jazlin Jazimin, akan berpindah dari kediaman mereka di Seksyen 1, Wangsa Maju bagi melupakan tragedi hitam menimpa anak mereka.

Bapa Nurin Jazlin, Jazimin Abd Jalil, 33, berkata beliau, isteri Norazian Bistaman, 35, dan tiga anak mereka akan berpindah dari rumah yang baru diduduki hampir dua bulan itu untuk memulakan kehidupan baru di tempat lain.

�Di mana arah tujuan sama ada dekat Kuala Lumpur atau luar, belum dapat dipastikan... tapi akan berpindah dalam masa terdekat kerana Azian (isteri) tidak mahu kisah sedih ini menghantui kami jika masih tinggal di sini.

"Saya juga mungkin berhenti membawa teksi dan mencari pekerjaan lain," katanya ketika ditemui, di rumahnya, di sini, semalam yang masih dikunjungi orang ramai.

Jazimin berkata, sebenarnya beliau sekeluarga berpindah ke rumah pangsa berkenaan 20 hari sebelum kehilangan Nurin Jazlin atau lebih mesra dengan panggilan Kak Ngah.

"Ketika baru berpindah ke sini, dia rajin membantu ibunya mengemas dan menghias rumah.

"Tiga kuntum bunga mawar plastik gubahannya digantung di dinding rumah... itu juga perkara terakhir dibuat dan ditinggalkan Kak Ngah, petanda seolah-olah dia tahu akan pergi meninggalkan adik-beradik lain," katanya sambil menunjukkan kuntuman bunga dengan nada sebak sambil menyeka linangan air mata.

Jazimin berkata, bunga mawar berwarna hijau itu digubah sendiri anaknya beberapa hari sebelum kehilangannya dan tanpa disangka menjadi petanda beliau akan meninggalkan tiga adik beradik lain.

"Malah, dia juga berkeras meminta supaya tidak dialihkan bunga yang diletakkan di penjuru dinding ruang tamu ini... sebak rasanya melihat bunga ini yang akan menjadi kenangan kami sekeluarga sampai bila-bila.

"Sepatutnya dia menggubah empat kuntum bunga tanda empat beradik tapi ini tiga saja seperti sudah tahu dia akan pergi," katanya.

Malah, beberapa hari sebelum kehilangannya di kawasan pasar malam berhampiran rumah ini, Nurin Jazlin turut meminta ibunya membantu mengurut tapak kakinya.

"Dia memang anak manja, selama ini memang dia tak pernah minta untuk diurut... tapi hari itu tidak tahulah secara tiba-tiba dia dengan sifat semula jadi manjanya minta ibunya urut...," katanya.

Jazimin bagaimanapun reda dengan ketentuan tuhan dan bersyukur kerana mendapat kembali anaknya walaupun keadaan jasad jauh berbeza berbanding Nurin Jazlin ketika hilang sebulan lalu.

"Saya reda... pasrah. Walaupun hanya jasadnya namun saya bersyukur kerana anak yang ditatang bagai minyak penuh sejak kecil akhirnya ada pusaranya.

"Malah, saya berterima kasih kepada media yang selama ini banyak membantu dalam operasi mencari anak saya," katanya.

Kelmarin, jenazah Allahyarham Nurin Jazlin selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Taman Ibu Kota, Danau Kota, Wangsa Maju, selepas solat Jumaat pada jam 2.20 petang.

Jazimin berkata, kakak Nurin, Nurin Jazhira, 9, sehingga kini masih tidak percaya Kak Ngah sudah tiada dan sering memberitahu adiknya akan pulang.

"Dia (Jazhira) selalu menangis dan kata terlalu rindu pada Kak Ngah, sering termimpi dan percaya adiknya akan pulang," katanya.

Mengulas keadaan isterinya, Jazimin berkata, Norazian sangat tertekan dengan kejadian yang menimpa dan memerlukan waktu untuk menenangkan fikiran.

0 comments: