Rekod jenayah dimasukkan ke dalam MyKad

KUALA LUMPUR 22 Sept. – Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri akan mengkaji kemungkinan memasukkan rekod jenayah seseorang ke dalam MyKad bagi memudahkan kerajaan memantau pergerakan golongan itu.

Bagaimanapun, Timbalan Menterinya, Datuk Tan Chai Ho berkata, pihaknya memerlukan sedikit masa untuk mengkaji kebaikan dan keburukan pelaksanaannya.

Katanya, kesesuaian teknologi dan soal hak asasi manusia merupakan aspek yang perlu diambil kira sebelum melaksanakan cadangan tersebut.

“Bahagian Teknologi Kementerian perlu mengambil masa kira-kira sebulan untuk mengenal pasti sama ada cadangan ini praktikal atau sebaliknya.

“Selepas itu, cadangan ini perlu dikaji bersama dengan kementerian lain serta pertubuhan tertentu untuk memastikan ia tidak bercanggah dengan hak asasi manusia,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri majlis perasmian Bilik Gerakan Pilihan Raya UMNO Bandar Tun Razak oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Zulhasnan Rafique di sini hari ini.

Utusan Malaysia semalam melaporkan, Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan memperkenalkan sistem pengesanan pesalah jenayah kanak-kanak untuk memastikan pergerakan penjenayah dipantau dan mereka tidak mengulangi perbuatan terbabit selepas menjalani hukuman.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, dengan adanya sistem pengesanan itu, setiap pesalah yang didakwa di mahkamah perlu melaporkan kedudukan mereka.

Mengulas lanjut, Chai Ho menegaskan, cadangan memasukkan rekod jenayah ke dalam MyKad masih di peringkat awal dan kementeriannya akan mengumpulkan pandangan semua pihak sebelum membuat keputusan mengenainya.-Utusan

0 comments: