Sekolah pondok terbakar, 160 pelajar terjejas

Oleh: OPAT RATTANACHOT

SIK 22 Sept. – Seramai 160 pelajar Pusat Pengajian Islam Bandar Hilir, dekat sini hilang tempat tinggal apabila pondok yang didiami mereka musnah dalam kebakaran awal pagi ini.

Kebakaran yang berlaku kira-kira pukul 3.40 pagi tersebut mengakibatkan 100 buah pondok dan barang-barang keperluan pelajar berkenaan musnah sama sekali.

Bagaimanapun, tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan.

Pegawai Penjaga Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Petani, Chok Kuan Lok berkata, pihaknya menerima aduan daripada orang ramai memaklumkan kejadian tidak lama selepas itu.

“Seramai 22 anggota bersama tiga jentera masing-masing dari Sik, Baling dan Guar Chempedak bergegas ke tempat kejadian dan tiba pada pukul 3.59 pagi.

“Sewaktu kami sampai, api sedang marak membakar bangunan pondok yang setiap satu berukuran 2X3 meter ini,” katanya ketika ditemui pemberita di tempat kejadian di sini, pagi ini.

Kuan Lok berkata, pihaknya mengambil masa selama 50 minit bagi mengawal api daripada merebak ke kawasan lain.

“Bagaimanapun, keadaan dapat dikawal sepenuhnya pada pukul 6.30 pagi,’’ katanya.

Beliau memberitahu, setakat ini, pihaknya masih menyiasat punca kebakaran dan kerugian yang terpaksa ditanggung oleh pihak sekolah pondok berkenaan.

Sementara itu, Setiausaha Pusat Pengajian Islam Bandar Hilir, Ismail Mahmud berkata, 80 pondok yang terbakar tersebut didiami pelajar lelaki manakala 20 lagi didiami pelajar perempuan berusia antara 13 hingga 20 tahun.

“Ketika kejadian, hanya 30 pelajar berada di sini sementara pelajar lain pulang bercuti di kampung masing-masing sempena bulan Ramadan,” katanya.

Ismail memberitahu, berikutan kejadian tersebut, para pelajar berkenaan akan ditempatkan sementara di bangunan sekolah.

Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh menghubungi Ismail di talian 013-4884814 atau melalui akaun Pusat Pengajian Islam Pondok Bandar Hilir (Bank Islam Malaysia Berhad) bernombor 02048010028139.

0 comments: