Penduduk sambut raya tanpa bau babi

Oleh: ZATUL HIDAYAH ZAINAL ABIDIN

ALOR GAJAH 22 Sept. – Selepas berhadapan dengan bau babi selama lebih 50 tahun lalu, akhirnya para penduduk di beberapa kampung di Masjid Tanah khususnya di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Linggi dekat sini dapat menikmati sambutan Hari Raya Aidilfitri dalam suasana yang lebih selesa.

Ini kerana, mereka tiada lagi menghidu bau yang meloyakan yang selama ini sudah menjadi sebati dalam kehidupan harian para penduduk terbabit yang rata-rata beragama Islam.

Semua masalah itu sudah berakhir berikutan tindakan kerajaan negeri dengan kerjasama para penternak mengurangkan ternakan babi di beberapa lokasi khususnya di Paya Mengkuang, Man Lok, Londang dan Bukit Beruang di sini.

Tindakan kerajaan negeri mengehadkan penternakan babi kepada 48,000 ekor dan berpusat di Paya Mengkuang itu disambut gembira oleh penduduk terbabit yang melihatnya sebagai satu sistem yang lebih baik serta mesra alam.

Seorang penduduk dari Telok Gong, Kuala Sungai Baru, Saleeh Manap berkata, hari raya tahun ini dapat disambut dengan udara yang bersih tanpa bau yang meloyakan.

Menurutnya, kalau selama ini dia segan untuk menjemput rakan-rakan dari luar kawasan itu datang ke rumahnya pada setiap kali hari raya tetapi kali ini dapat berbuat demikian.

“Jadi saya rasa sambutan hari raya tahun ini akan lebih bermakna kerana kami tidak lagi menanggung bau busuk yang meloyakan.

“Terima kasih kerajaan negeri dan penternak yang prihatin dengan masalah yang kami hadapi,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Pada 4 September lalu, kerajaan negeri menangguhkan operasi memusnahkan lebihan ternakan babi di kawasan berkenaan setelah penternak berjanji untuk mengurangkan sendiri ternakan mereka kepada 48,000 ekor.

0 comments: