Cip khas pada MyKad bekas pesalah seksual

KUALA LUMPUR: Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri (KHEDN) akan memasang cip khas pada MyKad pesalah banduan jenayah seksual bagi memudahkan usaha mengesan pergerakan mereka jika berlaku jenayah seumpamanya.

Pelaksanaan sistem yang masih pada peringkat cadangan itu akan membolehkan pihak berkuasa mengawasi pergerakan banduan itu sebaik menerima laporan kejadian jenayah seksual.

Timbalan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Datuk Tan Chai Ho, berkata setiap pergerakan bekas banduan akan diketahui dan disalurkan kepada pusat penerimaan maklumat khas.

"Jika berlaku sebarang kejadian malang seperti berlaku baru-baru ini, polis hanya perlu mendapatkan maklumat lokasi bekas banduan jenayah berkenaan di pusat berkenaan.

"Melalui maklumat ini, polis boleh melaksanakan siasatan segera terhadap bekas banduan terbabit jika mereka mempunyai hubungan dengan kejadian selepas itu," katanya ketika ditemui selepas majlis perasmian bilik gerakan pusat pilihan raya Umno Bahagian Bandar Tun Razak, di sini, semalam.

Pusat berkenaan dirasmikan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Zulhasnan Rafique dan diwujudkan khas menjelang pilihan raya untuk kempen BN.

Pada majlis itu, Kementerian Wilayah Persekutuan menyerahkan 71 komputer kepada 71 komuniti seluruh Parlimen Bandar Tun Razak bagi pembelajaran teknologi maklumat (IT).

Beliau berkata, penggunaan cip itu hampir sama seperti gelang khas yang akan diperkenalkan Kementerian Pembangunan Wanita dan Masyarakat susulan daripada kematian menyayat hati Nurin Jazlin Jazimin, 8, yang menjadi mangsa jenayah seksual.

Ia akan dipakai individu yang pernah dipenjara atas kesalahan jenayah seksual terhadap kanak-kanak dan melaluinya pergerakan mereka akan diawasi serta maklumatnya dipaparkan di internet supaya orang ramai boleh merujuk laman web berkenaan jika berlaku sebarang kes jenayah kanak-kanak.

Tan berkata, pihaknya akan memperkenalkan cip terbaru itu selepas kajian mengenainya selesai dilakukan dalam masa sebulan yang akan memfokuskan terhadap teknologi dan hak manusia.

0 comments: