DUNIA: ‘AS mungkin serang Iran’

HAVANA 22 Sept. – Pemimpin Cuba, Fidel Castro kelihatan sihat dan cerdas dalam temu ramah selama sejam yang disiarkan oleh televisyen Cuba semalam dengan menjawab, “saya di sini” ketika diajukan soalan mengenai khabar angin, beliau sudah mati.

Dalam rakaman video pertama sejak lebih tiga bulan lalu, pemimpin berusia 81 tahun itu kelihatan pucat tetapi tetap bersemangat.

Beliau duduk sepanjang temu ramah tersebut, bercakap perlahan dan lambat serta tidak memandang mata penemu ramah.

Castro memberi amaran bahawa pentadbiran Presiden George W. Bush akan memerangi Iran walaupun ketika ini terpaksa menanggung kos yang tinggi di Iraq.

Ketika mempersendakan khabar angin di Amerika Syarikat (AS) bahawa beliau sudah meninggal dunia, Castro berkata:

“Mereka kata ‘saya sudah mati’, ‘jika saya mati’ dan ‘saya akan mati esok’ serta banyak lagi.

“Namun tidak ada siapa tahu bila mereka sendiri akan mati,” katanya sambil tersenyum sinis.

Walaupun cengkung, beliau kelihatan lebih kuat pada kemunculan kali ini.

Program televisyen yang dirakam terlebih dahulu itu pada mulanya dijadual hanya beberapa minit tetapi akhirnya ia disiarkan hampir sejam.

Menurut para pegawai Cuba, rakaman video tersebut dibuat semalam kerana Castro turut memperkatakan mengenai kenaikan harga minyak dan nilai mata wang euro yang semakin kukuh berbanding dolar AS, perkara yang sangat disenangi Castro.

Beliau juga memegang senaskhah buku baru yang ditulis oleh bekas Pengerusi Bank Pusat AS, Alan Greenspan.

Kali terakhir pemimpin Cuba ini muncul di khalayak ramai ialah pada 31 Julai tahun lalu apabila mengumumkan beliau akan menjalani pembedahan dan menyerahkan kuasa kepada adiknya, Raul.

– AP

0 comments: