Wakil PBB temui pemimpin junta Myanmar

YANGON: Wakil Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Ibrahim Gambari akhirnya diberi temu janji dengan ketua junta Myanmar, Jeneral Kanan Than Shwe hari ini bagi mencari penyelesaian terhadap krisis politik dihadapi negara itu yang mencetuskan tindakan ganas tentera terhadap penunjuk perasaan prodemokrasi.

Gambari yang kelmarin menemui pemimpin pembangkang, Aung San Suu Kyi yang dikenakan tahanan rumah di Yangon, untuk kali kedua dalam tiga hari kelmarin mengunjungi Naypyidaw, ibu negara pentadbiran baru Myanmar, untuk menemui Than Shwe, tetapi gagal.

Pegawai Kementerian Penerangan Myanmar berkata, wakil khas PBB itu dibawa melawat Lashio semalam untuk menghadiri bengkel mengenai hubungan Kesatuan Eropah dan Asia.

"Beliau akan kembali esok dan berjumpa dengan jeneral kanan esok (hari ini) ini di Naypyidaw," kata pegawai itu.

Sementara itu di BANGKOK, pemimpin tentera Thailand Jeneral Sonthi Boonyaratglin, berkata rejim tentera Myanmar tidak akan berubah pada masa terdekat ini.

"Pemerintah tentera mempunyai pendirian mereka sendiri yang sukar untuk berubah. Sebarang tekanan untuk menggantikan demokrasi di Myanmar adalah sukar," kata Sonthi dalam satu temubual dengan sebuah stesen televisyen tempatan.

"Myanmar membentuk rejim tentera mereka sendiri sejak sekian lama untuk melindungi kepentingan kebangsaan mereka,� kata Sonthi yang juga menyertai rampasan kuasa tentera di Thailand tahun lalu bagi menggulingkan Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra.

Myanmar yang menjadi jiran Thailand menimbulkan kemarahan masyarakat antarabangsa berikutan tindakan tegas yang dikenakan kerajaan terhadap demonstrasi antijunta minggu lalu yang membunuh sekurang-kurangnya 13 orang termasuk seorang pemberita Jepun dan memenjarakan beratus-ratus yang lain.

Menteri Pertahanan Thailand, Boonrawd Somtas juga memberitahu, bantahan pada masa ini terhadap junta Myanmar tidak akan membawa sebarang perubahan politik kepada negara yang diperintah tentera sejak 1962 itu.

"Sebarang perubahan tidak akan berlaku kecuali China, India dan Russia mengenakan tekanan yang serius terhadap junta," kata menteri terbabit.

China yang menjadi sekutu rapat Myanmar dan rakan perdagangan utama sentiasa enggan terbabit dalam hal ehwal dalaman negara Asia Tenggara itu yang sebelum ini dikenali sebagai Burma.

Walaupun masyarakat antarabangsa mengkritik Myanmar, China setakat ini enggan mengutuk tindakan kejam junta. � AFP

0 comments: