Program Angkasawan Negara: Misi saintifik demi negara

Oleh Abdul Halim Yusoff


MISI ANGKASA LEPAS: Krew kumpulan pertama Soyuz (dari kiri) Peggy Whitson dari Amerika Syarikat, Yury Malenchenko dari Russia dan Sheikh Muszaphar Shukor.

Angkasawan Malaysia laksana pelbagai kajian tingkat martabat bangsa

ANGKASAWAN pertama Malaysia ke angkasa lepas bukan sekadar hanya menjadi penumpang dalam roket Soyuz 15-S, Russia ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). Sebaliknya, mereka adalah angkasawan dan penyelidik yang akan melakukan beberapa kajian saintifik khusus yang bakal melonjakkan kemajuan bidang sains dan teknologi serta ekonomi Malaysia.

Program angkasawan dan penyelidikan sains yang mereka lakukan di angkasa lepas sudah pasti akan menyemarakkan obor semangat rakyat Malaysia untuk mendalami bidang sains dan teknologi, malah pada masa sama mempertingkatkan aspek psikologi.


Minda rakyat Malaysia akan disuburkan dengan perasaan bangga kerana martabat mereka di mata dunia sudah berubah, kini Malaysia sudah menyertai liga negara peneroka angkasa lepas.

Seperti yang dikatakan Duta Russia ke Malaysia, Alexander Karchava, rakyat Malaysia perlu sedar bahawa pelancaran pada 10 Oktober nanti bukan setakat hebat kerana pelancaran itu sendiri memang satu pencapaian sains yang hebat. Tetapi lebih penting lagi, pelancaran itu menandakan bermulanya era baru bagi sebuah negara seperti Malaysia.

"Jika saya dapat nyatakan semula ungkapan manusia pertama ke bulan: ia bukan setakat langkah pertama bagi Malaysia di angkasa lepas, tetapi ia adalah lonjakan raksasa bagi bidang sains, teknologi dan sudah tentunya melonjakkan ekonomi negara ini," katanya dalam satu pertemuan dengan media di kediamannya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.


Karchava yang nyatanya tumpang berbangga dengan pencapaian Malaysia itu, menjelaskan bahawa pelancaran pertama rakyat Malaysia ke angkasa lepas sesungguhnya adalah satu lagi peristiwa besar dalam sejarah Malaysia.

"Sebagai duta Russia di Malaysia, saya bangga kerana perkara ini berlaku ketika saya sedang berkhidmat di negara ini. Bagi saya masa penghantaran ini sungguh tepat kerana pada masa sama Malaysia menyambut ulang tahun ke-50 kemerdekaan.

"Tahun ini juga menandakan ulang tahun ke-40 hubungan diplomatik antara Malaysia dan Russia. Banyak acara yang dianjurkan sempena ulang tahun ini, dan pelancaran ini adalah kemuncak bagi acara sambutan gilang gemilang sepanjang tahun ini," katanya yang berharap Malaysia akan mendapat banyak manfaat melalui projek angkasa lepas ini seperti yang dialami Russia.

Karchava berkata, roket Vostok yang membawa Yuri Gagarin menjadi manusia pertama keluar ke orbit angkasa lebih 40 tahun lalu memberi pengaruh yang besar kepada negara itu secara keseluruhannya.

Lebih penting lagi, pelancaran itu menjadi detik terpenting yang melonjakkan kemajuan sains, teknologi, ekonomi dan perasaan bangga negara itu.

Menceritakan lebih lanjut, Karchava mengakui program penyelidikan angkasa lepas sangat rapat dengan pembangunan aspek keselamatan negaranya, terutama kerana ia berkait rapat dengan keupayaan untuk membina roket. Justeru, ia sebenarnya banyak menyumbang kepada keupayaan Russia untuk (membangunkan persenjataan) dan membangunkan negaranya.

Ia juga berkait rapat dengan keupayaan rekaan, pembinaan dan pembangunan pelbagai jenis roket dan persenjataan termasuk untuk industri ketenteraan yang semuanya mendapat lonjakan besar daripada penyelidikan bidang angkasa lepas.

"Banyak hala tuju terbentuk daripada penerokaan angkasa lepas termasuk kajian perubatan angkasa lepas yang banyak menyumbang kepada penghasilan pelbagai ubatan lain.

"Penyelidikan dan penerokaan angkasa lepas memberi sumbangan besar kepada bidang sains dan ekonomi negara kami kerana ia mewujudkan banyak peluang pekerjaan dan merangka jalan kepada pelbagai kajian saintifik yang tidak pernah kita jangkakan sebelum ini.

"Setiap kali pelancaran angkasa lepas dibuat, ia akan membantu melebarkan asas sains negara kami kerana setiap penerbangan itu membuka idea baru dalam penemuan sains serta merubah tanggapan terhadap bidang sains secara keseluruhan... dan saya yakin Malaysia akan turut mengikut jejak ini," katanya.

Bagi Malaysia yang kini memasuki era angkasa lepas, banyak bidang pembangunan selain sains dan teknologi malah turut merangkumi aspek psikologi. Kini semua rakyat bangga untuk mengatakan 'kami' sudah ke angkasa lepas dan ia juga memperbaiki kedudukan Malaysia di peringkat antarabangsa, sebab ia sudah menyertai negara lain yang mempunyai projek angkasa lepas.

Angkasawan pertama Malaysia akan menyemarakkan minat ribuan remaja untuk menyertai bidang ini. Ketika idea ini dicetuskan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, kerajaan mahu projek ini membuatkan rakyat bangga dengan keupayaan mereka.

Projek ini juga diharap dapat menyuburkan keinginan di kalangan generasi muda Malaysia untuk mendalami bidang sains dan teknologi paling terkini.

Projek angkasawan Malaysia juga unik dan pertama seumpamanya di dunia kerana dibangunkan pada asas timbal balas bagi pembelian 18 jet pejuang termaju dan canggih Sukhoi SU-30 MKM bernilai RM3.4 bilion dari Russia yang ditandatangani pada 5 Ogos 2003.

"Saya rasa idea untuk timbal balas pembelian pesawat pejuang tercanggih berkenaan adalah yang paling menarik dan memberangsangkan dalam janji niaga ini. Bila kami nak jual pesawat pejuang ini kepada Malaysia, kami rundingkan harganya tetapi kami menetapkan dalam hati bahawa ia tidak seharusnya hanya menguntungkan pihak kami saja.

"Jadi untuk mendapatkan janji niaga menang-menang, kami membantu Malaysia membeli peralatan pertahanan tercanggih untuk mempertahankan diri, tapi pada masa sama kami membantu mereka merealisasikan projek angkasawan negara.

"Setahu saya, program timbal balas ini menjadi penanda aras pertama dalam pelbagai aspek kerana tidak pernah komponen seperti ini dimasukkan dalam janji niaga dengan mana-mana negara sebelum ini," katanya.

0 comments: