Temui ketua junta hari ini -- Misi utusan khas PBB ‘disempurnakan’ selepas kecewa dua kali


Penduduk meneruskan rutin harian di Yangon semalam selepas gelombang antijunta reda berikutan tindakan keras rejim Myanmar menangani tunjuk perasaan sejak beberapa hari lalu. – AP.
YANGON 1 Okt. – Selepas dua kali ‘dipermainkan’, utusan khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ibrahim Gambari akhirnya berpeluang menemui pemimpin junta Myanmar, Jeneral Than Shwe, esok.

Ibrahim pergi ke ibu kota pentadbiran, Naypyidaw semalam untuk kali kedua dalam tempoh dua hari dengan harapan untuk menemui Than Shwe, kata seorang pegawai PBB.

Bagaimanapun, seorang pegawai Kementerian Penerangan memberitahu AFP, sebaliknya Ibrahim hari ini dibawa ke Lashio, kira-kira 400 kilometer ke timur laut Naypyidaw, untuk menghadiri bengkel mengenai perhubungan Kesatuan Eropah-Asia.

“Ibrahim bertolak ke Lashio pagi ini dari Naypyidaw. Beliau akan balik untuk menemui jeneral kanan itu di Naypyidaw esok (hari ini),” kata pegawai itu, semalam.

Namun, jadual itu diubah lagi apabila beliau hanya dibenarkan menemui Than Shwe esok dan bukannya hari ini seperti yang diharapkan oleh utusan khas PBB itu.

Ibrahim semalam menemui pemimpin prodemokrasi, Aung San Suu Kyi selama lebih sejam di Yangon semalam untuk membincangkan protes antikerajaan yang berlarutan sejak pertengahan Ogos dan kemudian merebak menjadi protes besar-besaran minggu lalu.

Sementara itu, junta Myanmar hari ini mengalihkan halangan yang menutup laluan ke dua kuil Buddha di Yangon iaitu tempat perhimpunan utama bagi penunjuk perasan antijunta sejak minggu lalu.

Langkah ini juga menunjukkan keyakinan junta yang semakin meningkat setelah berjaya mengekang cubaan menggulingkan kerajaan yang diketuai oleh sami-sami Buddha sebelum ini.

Namun demikian, tentera masih lagi mengawal ketat empat jalan masuk ke Pagoda Shwedagon, kuil yang dianggap suci oleh penganut Buddha Myanmar, iaitu tempat bermulanya tunjuk perasaan antijunta tersebut.

Tentera juga dikerah mengawal Pagoda Sule walaupun pagar yang diletakkan sebelum ini telah pun dialihkan.

Sehingga kini anggota keselamatan diletakkan di jalan-jalan utama serta tempattempat tumpuan bagi mengelakkan para penunjuk perasaan berkumpul.

Orang ramai ditahan di tepi jalan serta beg mereka diperiksa bagi bagi memastikan tiada sebarang kamera atau peralatan video digunakan setelah talian internet dihentikan bagi mengelakkan penyebaran gambar serta berita yang mengejutkan keluar negara.

– Reuters

0 comments: