Jepun timbang sekatan ke atas Myanmar

TOKYO 1 Okt. – Jepun kini mempertimbangkan sama ada untuk mengenakan sekatan atau tindakan lain sebagai bantahan ke atas tindakan keras oleh junta tentera Myanmar terhadap penunjuk perasaan prodemokrasi sehingga menyebabkan seorang wartawan negara ini terbunuh.

“Jepun akan mempertimbangkan langkah termasuk tindakan yang lebih keras ke atas Myanmar.

“Seperti yang kami sering katakan, Jepun sangat bimbang dengan proses pendemokrasian di sana termasuk keadaan hak asasi manusia dan kami akan terus membangkitkan isu ini,” kata ketua jurucakap Kabinet, Nobutaka Macbimura.

Menurutnya, wartawan yang terbunuh dipercayai akibat terkena tembakan pada jarak dekat.

Seorang pegawai Jepun telah berlepas ke Myanmar semalam bagi memberi tekanan terhadap junta tentera Myanmar.

Para pegawai Jepun juga dilaporkan berusaha mengadakan pertemuan dengan Menteri Luar Myanmar, Nyan Min dan Menteri Dalam Negeri, Mejar Jeneral Maung Oo.

Wartawan Jepun, Kenji Nagai, 50, terbunuh Khamis lalu apabila tentera melepaskan tembakan automatik ke arah para penunjuk perasaan.

Rakaman video oleh Fuji Television Network menunjukkan Nagai ditembak oleh askar Myanmar dari jarak dekat.

Para doktor di sebuah hospital di Yangon yang memberi taklimat kepada ketua APF News - tempat Nagasi bertugas, Toru Yamaji selepas bedah siasat mendakwa, mangsa terkena tembakan dari belakang yang turut menyebabkan beberapa tulang rusuknya patah.

– AP

0 comments: