Putera Saudi kagumi misi angkasawan Malaysia

RIYADH: Putera Arab Saudi, Putera Sultan bin Salman, orang Islam pertama ke angkasa lepas berkata, dunia Islam akan berbangga dengan kejayaan angkasawan Malaysia yang akan membuat pemerhatian dari sudut agama ketika berada di orbit.

"Pengalaman Malaysia di angkasa lepas akan menjadi kebanggaan kita sebagai umat Islam. Malaysia mempunyai visi dan kepemimpinan berpandangan jauh yang sanggup berusaha ke arah itu," kata anak saudara kepada Raja Abdullah Arab Saudi itu.

Pakar perubatan, Dr Sheikh Muszaphar Shukor akan berlepas ke Stesen Angkasa Lepas Russia (ISS) 10 Oktober ini, dalam satu misi yang diharap dapat meningkatkan minat rakyat negara ini dalam kerjaya di bidang sains.

Beliau dipilih daripada 11,000 calon Malaysia untuk menaiki kapal angkasa ISS, dalam perjanjian yang diatur Malaysia dengan Russia sebagai sebahagian pakej pembelian jet pejuang Russia bernilai AS$1 bilion (RM3.44 bilion).

Putera Sultan berkata, kemajuan dalam bidang angkasa lepas sekali gus meningkatkan prestasi Malaysia di dunia Islam terutama Arab Saudi yang melihat kejayaan Malaysia sebagai negara Islam yang mampu bersaing dalam bidang sains dan teknologi.

Putera Sultan mengikuti misi ke angkasa lepas pada 1985 sebagai pakar muatan di dalam kapal angkasa Amerika, Discovery. Bagaimanapun sejak itu tidak banyak perkembangan baru dalam teknologi angkasa lepas di Arab Saudi, manakala kajian lebih tertumpu kepada bidang minyak dan petrokimia.

Putera Sultan berkata, hari pertama beliau di angkasa lepas adalah hari terakhir Ramadan ketika itu. Walaupun boleh bersolat serta berpuasa, beliau tidak dapat menghadap ke Makkah dan tidak dapat bersujud dengan betul.

"Saya bersolat subuh di menara pelancar dan ia hari paling indah dalam hidup saya. Saya juga dapat melihat anak bulan dari atas dek,� katanya, yang mendapatkan nasihat seorang ulama terkenal, Syeikh Abdul-Aziz bin Baz, sebelum ke angkasa lepas. "Selepas kembali daripada misi itu, saya menemui syeikh berkenaan. Beliau gembira dengan apa yang saya lakukan dan berharap beliau tidak buta agar dapat melihat gambar yang saya bawa. Ketika kembali ke bumi, ia seperti satu kejutan, saya terpaksa menjawab banyak soalan mengenai solat dan puasa," katanya. � Reuters

0 comments: