Pemuda, NGO serah bantahan

Oleh Azman Zakaria


BANTAHAN AMAN: Khairy bersama pemimpin parti, pertubuhan, NGO dan belia berhimpun di hadapan Kedutaan Myanmar untuk menyerahkan memorandum.

Memorandum tuntut Myanmar pulih keamanan, elak pertumpahan darah

KUALA LUMPUR: Kira-kira 500 orang mewakili 14 pertubuhan belia, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dengan disokong Pemuda Barisan Nasional (BN) menyerahkan memorandum kepada Kedutaan Myanmar di sini, semalam, membantah kekerasan melampau pihak berkuasa negara itu dalam meleraikan bantahan rakyat.

Memorandum itu turut menuntut supaya keamanan dan kestabilan dikembalikan di negara berkenaan tanpa sebarang kekerasan atau pertumpahan darah.


Sebelum itu, kira-kira jam 11 pagi, kumpulan berkenaan berarak secara aman sejauh kira-kira 100 meter ke pejabat kedutaan berkenaan di Jalan Rhu off Jalan Ampang Hilir di sini.

Kumpulan itu yang menggelar diri mereka "Ikatan Belia Malaysia Untuk Keamanan dan Kebebasan di Burma" turut membawa sepanduk antaranya tertulis "We Want Peace", "Stop The Killing" dan "Long Live Democracy."

Timbalan Pengerusi Pemuda BN, Khairy Jamaluddin, membaca memorandum empat halaman mengandungi enam perkara itu sebelum dibawa masuk ke pejabat kedutaan itu.


Katanya, kumpulan itu menuntut keamanan dipulihkan segera di Myanmar dan mendesak agar junta tentera mengeluarkan arahan kepada pegawai tentera supaya menghentikan penggunaan peluru hidup untuk membunuh orang awam yang tidak berdosa.

"Kita meminta sistem pembangunan ekonomi yang sama rata dan tidak membebankan rakyat dilaksanakan serta hak asasi manusia dihormati termasuk membenarkan liputan media terhadap bantahan rakyat.

"Kita juga mendesak pemimpin prodemokrasi Aung San Suu Kyi dan tahanan politik lain, dibebaskan manakala pilihan raya yang bebas dan adil diadakan di bawah pengendalian dan pengawasan sebuah badan antarabangsa.

"Toleransi beragama mesti dihormati kerana keganasan bermula dengan tindakan terhadap paderi Buddha untuk menghalang mereka daripada memainkan peranan utama dalam tunjuk perasaan," katanya.

Pengerusi Akademi Belia, Datuk Saifuddin Abdullah menyerahkan memorandum itu kepada Menteri Kaunselor di kedutaan itu, Win Myint serta menerangkan isi kandungannya.

Dalam pertemuan kira-kira 10 minit itu, Saifuddin berkata, beliau memberitahu bahawa sebagai rakan dalam Asean, Malaysia bimbang dengan situasi di Myanmar.

Katanya, beliau mengulangi apa yang diperkatakan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika berucap pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) ke-62, Sabtu lalu, yang mengkritik tindakan junta tentera menahan Suu Kyi dan meminta supaya pemimpin prodemokrasi itu serta tahanan politik lain di Myanmar dibebaskan.

"Wakil kedutaan itu berjanji untuk menyampaikan memorandum ini kepada kerajaan mereka di Yangon", katanya.

0 comments: