Penyu terdampar bukan tanda tsunami

BUKIT KAYU HITAM 1 Okt. – Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid menasihatkan rakyat negeri ini supaya tidak bimbang dengan ‘petanda pelik’ berikutan terdamparnya puluhan ekor penyu karah di Kuala Tunjang, Air Hitam dekat sini sejak Sabtu lalu.

Menurut beliau, orang ramai tidak perlu khuatir dengan kejadian aneh tersebut meskipun ada yang beranggapan ia sebagai petanda kemungkinan berlakunya tsunami.

‘‘Lagipun kita mempunyai sistem amaran awal tsunami yang membolehkan kita membuat persedian awal,’’ katanya.

Mahdzir berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penyampaian sumbangan kuih raya kepada anggota tentera, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kastam, Imigresen dan Pasukan Gerakan Am (PGA) anjuran Pergerakan Wanita UMNO Kedah di Kem Batalion 305 Infantri di sini hari ini.

Jumaat lalu, penduduk di Kuala Tunjang dekat sini terkejut apabila berpuluh-puluh ekor penyu karah dewasa dan anak penyu ditemui tersangkut pada pukat milik nelayan serta terdampar di pantai berkenaan.

Mahdzir berkata, kehadiran puluhan penyu berkenaan merupakan satu fenomena yang menarik untuk dikaji memandangkan ia dipercayai kali pertama berlaku di kawasan berkenaan.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perikanan Negeri Kedah, Sani Mohd. Isa berkata, pihaknya mendapati terdapat kira-kira 50 ekor penyu karah terdampar di pantai dan dua ekor daripadanya telah mati.

Katanya, kakitangan jabatan itu melepaskan semula sebahagian penyu berkenaan ke laut dengan bantuan penduduk kampung.

Menurutnya, penyu-penyu yang cedera pula akan dirawat di pusat penyu jabatan itu di Pulau Sayak dekat sini sebelum dilepaskan semula ke laut.

Katanya, beliau tidak menolak kemungkinan penyu karah yang datang bersama timbunan kayu balak dan sampah sarap itu dihanyutkan ombak dari perairan Sumatera berikutan gempa bumi dan tsunami kecil yang berlaku kira-kira dua minggu lalu di kepulauan tersebut.

0 comments: