‘Penjaga’ Nurin gemar SMS, bertelefon

NILAI 1 Okt. – Fitri, warga Indonesia yang dipercayai bertanggungjawab menjaga Nurin Jazlin Jazimin, 8, sepanjang tempoh kehilangannya adalah seorang yang suka bertelefon serta menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS).

Majikannya yang merupakan pengusaha produk kraf dari Thailand, Yap Tiam Sing berkata, wanita itu bekerja sebagai pembantu jualan sambilan di kedai miliknya yang menjual barangan cenderamata.

“Fitri mula bekerja di sini pada 3 September lalu setelah datang secara terus (walk-in) untuk meminta kerja di sini.

“Selepas satu minggu bekerja, saya lihat dia gemar membuat panggilan telefon dan menghantar SMS walaupun ketika pelanggan ada di kedai,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai penahanan pekerjanya itu di sini kelmarin untuk membantu siasatan kehilangan Nurin Jazlin.

Wanita itu juga dipercayai membuat beberapa panggilan telefon ke Rakan Cop untuk mengetahui perkembangan terbaru polis dalam usaha mengesan kanak-kanak perempuan berusia lapan tahun itu.

Sumber polis berkata, siasatan awal menunjukkan wanita berumur 23 tahun itu menggunakan sekurang-kurangnya lima kad SIM (Modul Pengenalan Pelanggan) dan dua telefon bimbit untuk membuat panggilan itu serta menghantar SMS ke Rakan Cop.

Dia juga dipercayai menghubungi Jazimin Abdul Jalil, bapa Nurin Jazlin, ketika kanak-kanak itu mula-mula hilang dan memberitahu bahawa Nurin Jazlin berada dalam jagaannya, kata sumber itu.

“Sepanjang Fitri bekerja di sini, saya tidak pernah pula melihat dia bersama dengan kanak-kanak atau lelaki.

“Saya tidak mengesyaki apa-apa pada dirinya. Sebagai majikan, saya rasa Fitri tidak banyak mendatangkan masalah kepada saya dan menjaga kedai ini dengan baik.

“Tetapi saya tidak menjangka pula keadaan seumpama ini boleh berlaku. Saya terkejut apabila membaca surat khabar dan mendapati Fitri ditangkap,” ujarnya.

Pada masa yang sama, Yap Tiam Sing telah membuat laporan polis mengenai penangkapan pekerjanya itu.

0 comments: