Enggan keluarkan kad SIM

KHAIRUL AZRAN HUSSIN dan WAN SYAMSUL AMLY
KUALA LUMPUR 1 Okt. – Wanita warga Indonesia yang menelan kad SIM (Modul Pengenalan Pelanggan) sebelum dia ditahan reman untuk membantu siasatan kes pembunuhan Nurin Jazlin Jazimin kelmarin enggan memberi kerjasama kepada Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk mengeluarkan kad tersebut.

Menurut sumber, wanita berumur 23 tahun yang disyaki ‘menjaga’ Nurin Jazlin sepanjang kehilangannya tidak memberi sebarang tindak balas atau mengendahkan arahan doktor untuk memakan sejenis ubat bagi mengeluarkan kad SIM tersebut dari badannya.

“Wanita itu masih ditempatkan di wad pembedahan di tingkat tujuh bangunan menara utama hospital ini.

“Dia berada dalam keadaan sedar dan tiada siapa dibenarkan untuk menemuinya atas arahan pihak polis sendiri,” kata sumber itu ketika dihubungi di sini hari ini.

Malah, kakitangan di wad itu juga tidak dibenarkan untuk membuat sebarang kenyataan tanpa kebenaran bertulis daripada Pengarah PPUM.

Semalam, wanita itu yang ditahan polis pada pukul 12 tengah malam Jumaat lalu bertindak menelan kad SIM itu yang dipercayai mengandungi maklumat penting bagi membantu siasatan kes pembunuhan Nurin Jazlin.

Menurut sumber itu, doktor-doktor sedang berusaha mengeluarkan kad SIM tersebut yang ditelan oleh suspek semasa dalam perjalanan ke Mahkamah Sesyen Petaling Jaya dari Ibu Pejabat Polis Bukit Aman Sabtu lalu.

Tindakan itu menyebabkan dia tercekik dan hampir pengsan semasa polis membawanya ke Mahkamah Sesyen untuk mendapatkan perintah tahanan reman.

Sementara itu, wanita berkenaan dilihat keluar dari wad pada pukul 12.30 tengah hari ini. Dia dilihat menaiki lif dengan ditemani dua orang anggota polis.

Pihak media yang berada di sekitar PPUM dilarang memasuki kawasan lif dan pergerakan semua wartawan agak terhad.

Pengarah PPUM, Profesor Dr. Ikram Shah Ismail ketika dihubungi tidak memberi sebarang kenyataan dan masih menunggu laporan doktor yang bertugas.

“Belum, saya masih menunggu laporan tentang kes ini dan akan memberitahu perkembangan selanjutnya seandainya sudah mendapat maklumat kelak,’’ ujarnya.

0 comments: