Lima akan didakwa -- Kesalahan antaranya beli pemutar skru pada harga lima kali ganda

Oleh: RUHAIDINI ABD. KADIR

KUALA LUMPUR 22 Okt. – Lima termasuk dua pegawai Kementerian Belia dan Sukan (KBS) serta seorang pegawai Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) ditahan Badan Pencegah Rasuah (BPR) kerana disyaki terlibat dalam penyelewengan pembelian peralatan dan kelengkapan seperti didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini.

Ketua Penolong Pengarah KBS dan Ketua Kemahiran Teknikal Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) itu ditahan di Ibu Pejabat BPR di Putrajaya tengah hari ini.

Dua lagi yang ditahan bersama mereka ialah seorang perunding dan pembekal barangan kepada kementerian berkenaan yang dipercayai terlibat dalam proses pembelian peralatan dan kelengkapan pada kadar melebihi harga pasaran hingga kerajaan terpaksa menanggung kerugian berjuta-juta ringgit.

Siasatan BPR terhadap dakwaan penyalahgunaan perbelanjaan kementerian dan jabatan kerajaan itu turut membawa kepada penahanan seorang pegawai pembantu pembangunan masyarakat KPWKM berusia 43 tahun di Raub, Pahang.

Difahamkan BPR juga akan menahan dan mendakwa beberapa orang lagi pegawai kerajaan yang dipercayai terbabit dalam salah urus dana awam seperti didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2006.

Sidang media berhubung hasil siasatan BPR terhadap kes itu akan diadakan oleh Ketua Pengarah BPR, Datuk Ahmad Said Hamdan di ibu pejabat BPR di Putrajaya esok.

Ahmad Said memberitahu Utusan Malaysia, ketua penolong pengarah KBS, ketua kemahiran teknikal IKBN bersama perunding dan pembekal barangan untuk KBS akan didakwa di Mahkamah Sesyen Kota Bharu, Kelantan, esok.

‘‘Esok juga BPR akan mendakwa pembantu pembangunan masyarakat berkenaan di Mahkamah Sesyen Raub.

‘‘Kesemua mereka akan didakwa di bawah Seksyen 11 C Akta Pencegahan Rasuah 1997,’’ katanya ketika dihubungi hari ini.

Sebelum ini, BPR menegaskan pihaknya tidak mengamalkan sikap pilih kasih dalam menyiasat dakwaan penyalahgunaan perbelanjaan kementerian dan jabatan kerajaan.

Menurut Ahmad Said, kementerian dan jabatan terbabit disiasat sebelum laporan Ketua Audit Negara dikeluarkan kerana maklumat mengenainya telah diterima lebih awal oleh BPR.

Tegas beliau, tidak ada pilih kasih dan mereka yang bersalah akan dihadapkan ke mahkamah.

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang dalam laporannya yang dikeluarkan baru-baru ini mengkritik beberapa kementerian kerana menerima tawaran harga kontraktor yang terlalu tinggi dalam pembelian peralatan tertentu.

Laporan tersebut antaranya menegur proses pembelian 13 peralatan dan kelengkapan bagi Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di bawah KBS pada kadar melebihi harga pasaran hingga kerajaan terpaksa menanggung kerugian RM8.39 juta.

Ini termasuk pembelian dua menara kren membabitkan perbelanjaan RM5.72 juta berbanding RM2.98 juta mengikut harga pasaran, selain membeli alat pengangkat kereta dua tan berharga RM5,741 sebuah berbanding cuma RM50 sebuah di pasaran.

Selain itu, pemutar skru yang dibeli pada harga RM224.94 berbanding harga asalnya RM40, set buku teknikal RM10,700 (RM417), jek dua tan RM5,741 (RM50), set pen Steadtler Mar RM224.95 (RM120), set Faber Castell RM1,164.56 (RM160), kamera digital Kodak RM8,254 (RM2,990), set tiga bekas plastik RM42.80 (RM5.20) dan komputer CADD RM29,385 (RM,9250).

Laporan Ketua Audit Negara turut menegur KPWKM berhubung pemberian peruntukan kewangan kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

0 comments: