Kes bunuh Altantuya: Saksi tak pasti tempoh kesan darah pada selipar

SHAH ALAM: Seorang ahli kimia memberitahu Mahkamah Tinggi di sini semalam, beliau tidak dapat memastikan dengan tepat masa kesan darah dipercayai milik wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu, terkena pada sepasang selipar yang ditemui dalam jip tertuduh kedua, Koperal Sirul Azhar Umar.

Pengarah Bahagian Forensik, Jabatan Kimia Petaling Jaya, J K Primulapathi, 54, berkata daripada analisis ujian DNA dilakukannya, beliau tidak dapat memastikan berapa lamakah kesan darah berkenaan berada di situ.

Disoal peguam Sirul Azhar, Kamarul Hisham Kamarudin dalam pemeriksaan balas, Primulapathi menafikan tidak membuat sebarang ujian bagi mengesahkan tompokan hitam pada sepasang selipar adalah kesan darah.

Saksi itu berkata, kesan darah pada selipar berkenaan bukan andaiannya semata-mata kerana beliau sudah melakukan Ujian Kastle-Mayer bagi memastikannya.

Menjawab soalan Kamarul Hisham, Primulapathi berkata, polis tidak mengarahkan beliau mengesan cap jari pada selipar itu kerana jabatannya tidak melakukan analisis bagi mengesan cap jari.

Katanya, beliau juga tidak tahu sekiranya analisis cap jari itu diperlukan dalam siasatan kes pembunuhan wanita terbabit.


Dalam keterangannya sebelum ini, profil DNA pada selipar itu adalah berpadanan dengan sampel DNA yang diambil daripada ibu mangsa, Altansetseg Sanjaa.

Primulapathi bersetuju dengan Kamarul Hisham beliau menggunakan budi bicaranya bagi menentukan cara mengambil swab profil DNA daripada sehelai jaket hitam (milik Sirul Azhar).

Kamarul Hisham: Ketika mengambil profil DNA bagi menentukan pengguna jaket itu, kamu mengandaikan beberapa bahagian di mana DNA akan mudah diperoleh, setuju?

Primulapathi: Ya.

Kamarul Hisham: Kamu tidak tahu siapakah pemilik jaket itu?

Primulapathi: Tidak.

Kamarul Hisham: Jadi, kamu tidak tahu siapakah yang biasa memakai jaket itu?

Primulapathi: Tidak.

Kamarul Hisham: Setuju, daripada analisis Ujian DNA Mitochondrial yang dilakukan kamu, rujukan turutan profil DNA pada jaket adalah tidak berpadanan dengan sampel darah Sirul Azhar?

Primulapathi: Ya.

Kamarul Hisham: Jadi, siapapun pemilik profil DNA pada jaket itu, dia bukanlah Sirul Azhar?

Primulapathi: Ya.

(Dalam keterangan saksi sebelum ini, profil DNA pada jaket berkenaan adalah berpadanan dengan DNA pada barangan kemas Altantuya dan sampel darah Altansetseg)

Kamarul Hisham: Katakan saya pegang barangan yang ada DNA orang lain, kemudian saya sentuh barangan lain pula, adakah terdapat kemungkinan DNA pada barangan pertama tadi dipindahkan pada barangan kedua?

Primulapathi: Ia mungkin berlaku, bergantung kepada sekuat mana cengkaman tangan pada barangan berkenaan.

0 comments: