Junta tentera cuba pujuk sami

YANGON: Pemimpin tentera yang memerintah Myanmar cuba berdamai dengan sami Buddha dengan menderma wang, makanan dan ubat kepada kuil di seluruh negara itu, lapor media semalam.

Leftenan Jeneral Myint Swe mewakili Kementerian Pertahanan menyumbangkan AS$8,000 (RM27,200), beras, minyak masak, ubat gigi dan ubat-ubatan kepada 50 kuil di utara Yangon, lapor New Light of Myanmar.

Sumbangan itu adalah bagi pihak tentera dan keluarga mereka diterima sami, kata akhbar itu.

Bagi pengikut Buddha, sesiapa yang menolak derma diumpamakan seperti terputus hubungan dengan orang lain dan penerimaan sumbangan itu bermaksud pihak tentera diterima semula oleh pengikut ajaran itu.

Sami Buddha bulan lalu mengisytiharkan pemulauan terhadap derma askar ketika menerajui bantahan yang disertai sehingga 100,000 orang di Yangon.

Mereka dipukul dan ditahan askar selepas pihak tentera bertindak balas ke atas protes yang dianggap ancaman terbesar terhadap pemerintahan mereka selama 20 tahun.

Sekurang-kurangnya 13 orang terbunuh dan lebih 2,100 dipercayai ditahan.

Perkembangan terbaru di Myanmar berlaku ketika Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menimbang draf kenyataan 'tidak mengikut' bertujuan mengutuk rejim tentera negara itu. � AFP

0 comments: