PM jamin siasatan adil

Oleh Fazli Abdullah dan Faiza Zainudin

Kerajaan tiada niat lewatkan kes klip video perbualan peguam, hakim

KEPALA BATAS: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam memberi jaminan siasatan mengenai kesahihan klip video perbualan seorang peguam dengan seorang hakim kanan kononnya berhubung pelantikan hakim, akan dilakukan secara adil dan menyeluruh.

Sehubungan itu, Perdana Menteri menafikan dakwaan pihak tertentu kononnya kerajaan cuba mengalih perhatian siasatan berkenaan dengan menjurus terhadap siapa yang merakamkan video terbabit.

Beliau menjelaskan siasatan perlu dijalankan secara menyeluruh dan kerajaan mahu ia dilakukan dengan cepat dan adil.

"Kerajaan tidak berniat untuk melewatkan (siasatan)... niat kerajaan bukannya mahu sesuatu yang tidak adil. Kita mahu ia dilakukan secara adil, jadi sila beri kerjasama," katanya sambil mempersoalkan tindakan pihak tertentu mempertikaikan niat kerajaan dalam mengendalikan kes berkenaan.

Abdullah berkata demikian pada sidang media selepas menyampaikan sumbangan hari raya kepada penduduk miskin, anak yatim dan ibu tunggal bagi Dewan Undangan Negeri Bertam di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Kepala Batas, di sini.

Perdana Menteri diminta mengulas dakwaan sesetengah pihak kononnya kerajaan cuba mengalih isu sebenar berhubung pendedahan klip video itu dengan mencari perakam video berkenaan, bukannya memfokuskan perkara yang didedahkan dalam rakaman video itu.

Kerajaan menubuhkan panel khas yang dipengerusikan bekas Hakim Besar Malaya, Tan Sri Haidar Mohd Noor serta dianggotai dua panel, bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mahadev Shankar dan aktivis sosial, Tan Sri Lee Lam Thye, bagi menyiasat perkara itu.

Panel itu yang ditubuhkan pada 27 September lalu, diberi tempoh sebulan untuk menyiapkan siasatan.

Abdullah berkata, orang ramai tidak sepatutnya mentafsirkan apa yang dilakukan oleh panel itu sebagai kononnya kerajaan mahu mengalih isu sebenar berhubung pendedahan video klip berkenaan.

Katanya, orang yang merakam perbualan itu serta mereka yang mendedahkan rakaman itu mungkin mempunyai maklumat yang lebih berhubung perkara berkenaan.

"Mungkin dia (panel) nak tahu lebih lanjut mengenai macam mana dia dapat maklumat itu dan dengan itu mereka boleh menjalankan siasatan kerana orang yang serahkan video itu tentu mempunyai maklumat yang lebih.

"Maklumat ini berguna kepada mereka untuk membuat keputusan. Oleh itu, tidak perlulah kata kerajaan mahu mengalih perhatian," katanya.

0 comments: