Hui Yee stabil, sudah boleh bercakap

leh Hanneeyzah Bariah Baharin


Noor Salina Othman

KUALA LUMPUR: "Sakit!" Itulah perkataan pertama disebut Tee Hui Yee, 14, kepada Penyelaras Pemindahan Organ Institut Jantung Negara (IJN), Noor Salina Othman sebaik remaja itu sedar selepas menjalani pembedahan pemindahan jantung keduanya Jumaat lalu.

Noor Salina yang menganggap Tee seperti anaknya sejak mendapatkan rawatan di IJN lebih setahun lalu, berkata remaja itu menggenggam erat tangannya serta enggan melepaskan tangannya ketika berjumpa pagi semalam.

Beliau berkata, perkembangan positif ditunjukkan Tee menggembirakan semua orang terutama pasukan yang terbabit dalam dua pembedahan itu.

"Sebaik sedar, Tee menunjukkan tiub yang membaluti tubuhnya. Semakin lama selepas dia sedar dia menyebut perkataan 'sakit'. Dia turut meminta pen dan kertas untuk berkomunikasi kerana saluran tiub pada mulutnya menyukarkannya bercakap," katanya sambil menambah, remaja perempuan itu juga enggan melepaskan tangan bagi membolehkannya memaklumkan keadaannya kepada kepada ibu bapa Tee.

"Sambil menyebut perkataan 'tipu', dia mahu sentiasa ada orang di sisi," katanya sudah menjaga Tee lebih setahun.

Tee yang menggunakan jantung mekanikal sejak lebih setahun lalu, menjalani pembedahan pemindahan jantung daripada penderma pertama, seorang remaja Melayu dari Perak yang maut dalam nahas jalan raya.

Bagaimanapun, kurang 24 jam kemudian, Tee yang menjalani pembedahan lebih 10 jam untuk pemindahan jantung pertama, sekali lagi dibedah selepas badannya menolak jantung itu.

Beliau kemudian melalui prosedur sama selama tujuh jam lagi menempatkan jantung baru awal pagi Jumaat lalu.

Mengulas lanjut keadaan Tee, Noor Salina berkata, remaja itu stabil walaupun masih belum melepasi waktu kritikal.

Beliau sudah mula diberi minum susu sejak petang kelmarin, mampu menggerakkan tangan dan kaki serta melakukan senaman ringan di atas katil.

"Dia masih berada di Unit Rawatan Rapi (ICU). Dia juga sudah boleh bercakap, tetapi tiada suara kerana masih menggunakan 'ventilator' (alat bantuan pernafasan). Kita terpaksa tunggu hingga tubuhnya benar-benar kuat sebelum boleh mencabut bantuan pernafasan.

"Tekanan darahnya juga baik dan kita sudah mulakan pemakanan dengan memberi susu melalui tiub. Keadaannya stabil tetapi masih perlukan pemantauan rapi," katanya.

Sementara itu katanya, pesakit dari Sabah, Lang Kong, 39 yang menjalani pemindahan dua paru-paru pada waktu hampir sama dengan Tee juga dilaporkan stabil.

Beliau berkata, walaupun sistem tubuh Tee menerima jantung baru itu, pelbagai kemungkinan boleh berlaku dan Tee terpaksa bergantung kepada ubat �immunolsuppressive� sepanjang hayat.

Katanya, jika Tee gagal mengambil ubat itu setiap hari, penolakan terhadap organ itu boleh berlaku walaupun sudah menggunakannya jantung itu untuk tempoh lama.

"Dalam keadaan Tee sekarang, kita nampak sistem tubuhnya sesuai dengan jantung diterima. Bagaimanapun, Tee tidak boleh mengabaikan pengambilan ubat setiap hari selepas pembedahan. Jika tidak, risiko tinggi penolakan organ boleh berlaku," katanya.

0 comments: