Altantuya: Pakar DNA sambung keterangan hari ini

SHAH ALAM 7 Okt. – Perbicaraan kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu yang masuk hari ke-47 di Mahkamah Tinggi di sini esok akan diteruskan dengan keterangan oleh pakar ujian asid deoksiribonukleik (DNA), Primulapathi Jaya Krishnan.

Jika sebelum ini Pengarah Bahagian Forensik, Jabatan Kimia, Petaling Jaya itu membuat pengesahan tentang padanan DNA pada bahan-bahan bukti, kali ini beliau akan berhadapan dengan soalan-soalan daripada peguam bela pula.

Pengesahan tentang padanan DNA Altantuya Shaariibuu dengan kesan darah pada sepasang selipar dan calitan pada jaket hitam milik Koperal Sirul Azhar Umar pasti akan dipersoalkan.

Begitu juga hasil ujian DNA ke atas tulang, tisu dan gumpalan rambut dari tempat kejadian yang sebelum ini disahkan milik anak kepada Shaariibuu Setev dan Altantsetseg Sanja (ibu bapa Altantuya).

Peguam yang mewakili tertuduh kedua iaitu Kamarul Hisham Kamarudin, Hasnal Redzua Merican dan Ahmad Zaidi Zainal dijangka mempunyai senarai soalan yang panjang untuk diajukan kepada saksi dalam sesi pemeriksaan balas.

Ini kerana sebahagian besar daripada keterangan Primulapathi yang berkaitan dengan hasil ujian DNA membabitkan anak guam mereka secara langsung.

Dalam kes itu, Cif Inpektor Azilah Hadri dan Sirul Azhar didakwa membunuh Altantuya, 28, di lokasi di antara lot 12843 dan lot 16735 Mukim Bukit Raja dekat sini antara pukul 10 malam 19 Oktober dan 1 pagi 20 Oktober tahun lalu.

0 comments: