Kes bunuh Altantuya: Pakar pertahan ketepatan DNA


BERI TUMPUAN: Kuldeep yang mewakili Azilah membuat pemeriksaan balas pada perbicaraan, semalam.

Tidak guna data populasi penduduk Mongolia dalam ujian tak jejas keputusan

SHAH ALAM: Ujian asid deoksiribonukleik (DNA) yang mengesahkan tisu dan tulang wanita yang ditemui di Puncak Alam di sini, sebagai anak biologikal pasangan Setev Shaariibuu dan Altansetseg Sanjaa, adalah tepat dan muktamad.

Wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu adalah anak perempuan pasangan Setev Shaariibuu dan Altansetseg Sanjaa.

Pengarah Bahagian Forensik, Jabatan Kimia Petaling Jaya, J K Primulapathi, mempertahankan ketepatan ujian itu walaupun tidak menggunakan pangkalan data populasi bangsa Mongolia.

Beliau berkata, ia kerana pangkalan data populasi hanya digunakan untuk mengira kebarangkalian padanan DNA dan bukannya menentukan sama ada ia mempunyai persamaan atau tidak.

Katanya, pengiraan kebarangkalian hanya berfungsi menguatkan lagi keputusan padanan DNA, selain digunakan untuk menambahkan keputusan statistik padanan DNA yang disahkan mempunyai persamaan.

"Ia berikutan pandangan umum bahawa keputusan yang membabitkan angka lebih diterima ramai, malah isu ini menjadi perdebatan di kalangan saintis sama ada perlu menambahkan keputusan statistik dalam keadaan di mana padanan DNA sudah disahkan tepat," katanya.

Primulapathi yang juga saksi ke-39 pendakwaan berkata demikian ketika menjawab soalan peguam bela J Kuldeep kumar yang mewakili tertuduh pertama, Cif Inspektor Azilah Hadri dalam sesi pemeriksaan balas di Mahkamah Tinggi di sini, semalam.

Kuldeep mengemukakan soalan itu selepas Primulapathi bersetuju dengan cadangannya bahawa beliau (Primulapathi) tidak menggunakan pangkalan data bangsa Mongolia ketika menjalankan ujian DNA berkenaan.

Saksi itu berkata, beliau tidak menggunakan pangkalan data bangsa Mongolia kerana makmal Jabatan Kimia tidak mempunyai kit pangkalan data terbabit, bagaimanapun beliau yakin bahawa ujian dijalankannya menunjukkan kebarangkalian 99.9999 peratus.

Kuldeep: Tetapi mengikut laporan ini, pengiraan kamu hanya 99.7 peratus?

Primulapathi: Saya setuju, tetapi ia masih dalam lingkungan 99.8 atau 99.9 peratus.

Kuldeep: Adakah kamu boleh membuat pengiraan jika menggunakan pangkalan data populasi bangsa Mongolia?

Primulapathi: Saya boleh jika ada, bagaimanapun dalam kes ini saya tidak mempunyai akses terhadap kit itu.

Kuldeep: Bolehkah kamu mendapatkannya?

Primulapathi: Saya perlu membuat pengesahan dengan kerajaan Mongolia sama ada mereka mempunyai pangkalan data itu, bagaimanapun dalam kes ini saya tidak membuat pengesahan itu.

Kuldeep: Adakah kamu setuju bahawa hasil keputusan ujian yang kamu jalankan adalah tidak tepat dan silap kerana tidak menggunakan pangkalan data itu?

Primulapathi: Ia tidak silap. Jika keputusan menunjukkan DNA berpadanan, ia adalah tepat. Standard antarabangsa menetapkan jika makmal tidak mempunyai kit pangkalan data itu, ia boleh menggunakan mana-mana pangkalan data populasi yang ada.

Sementara itu, Primulapathi tidak bersetuju dengan cadangan Kuldeep bahawa boleh berlaku kemungkinan spesimen bertukar atau tercemar ketika ujian DNA di makmalnya.

Katanya, beliau melarang empat pembantunya membuat ujian terhadap kes lain ketika mengendalikan spesimen itu dan sebarang pertukaran spesimen akan boleh dikenal pasti melalui keputusan analisis.

Kutldeep: Adakah kamu menjalankan ujian DNA itu sendiri?

Primulapathi: Saya dibantu lima pembantu dan mereka sentiasa berada di bawah pengawasan saya. Seorang daripadanya pembantu makmal, manakala selebihnya pegawai saintifik yang juga pakar DNA.

Kuldeep: Adakah pembantu makmal seorang pakar?

Primulapathi: Tidak.

Kuldeep: Setuju bahawa dalam laporan analisis kamu tidak menulis tarikh ujian dijalankan?

Primulapathi: Setuju.

Kuldeep: Adakah kamu setuju amat penting untuk berbuat demikian?

Primulapathi: Saya tidak setuju. Saya mempunyai rekod dalam buku nota.

Kuldeep: Bila kamu menjalankan ujian terbabit?

Primulapathi: Saya perlu merujuk nota dulu. Selepas menerima spesimen pada 11 November lalu, saya menjalankan ujian pada keesokan hari, sementara itu spesimen yang diterima pada 15 November, saya jalankan ujian pada hari sama dan yang diterima pada 17 November, dijalankan pada 19 November.

Kuldeep: Berapa lama diperlukan untuk menjalankan ujian itu?

Primulapathi: Ia bergantung kepada jenis spesimen. Jika ia darah cair, masa 24 jam diperlukan. Bagi tulang dan rambut serta kesan DNA, ia biasanya mengambil masa selama tiga hingga lima hari bergantung kepada kualiti spesimen.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Mohd Zaki Md Yasin bersambung hari ini.

0 comments: