Junta tahan lebih 1,000 penentangnya

YANGON 7 Okt. – Kerajaan Myanmar hari ini membesar-besarkan pengumuman pembebasan sami dan penunjuk perasaan menjelang mesyuarat Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk membincangkan tindakan ke atas junta tentera tentang caranya membenteras bantahan ramai di negara ini.

Anggota majlis itu akan bertemu esok untuk membahaskan satu draf kenyataan membantah tindakan yang diambil oleh Myanmar.

Menurut sebuah akhbar kerajaan, New Light of Myanmar, lebih separuh daripada 2,171 yang ditahan dalam tunjuk perasaan telah dibebaskan .

Lapornya, hampir 400 daripada 533 sami buddha yang ditahan telah dihantar pulang ke wat masing, masing.

Akhbar yang sama sebelum ini melaporkan kerajaan telah menahan 78 orang lagi rakyatnya yang mengadakan bantahan antijunta, sekali gus menjadikan jumlah yang ditahan melebihi 1,000 orang.

“Mereka yang ditahan sedang disoal siasat dan jumlah yang ditahan kini lebih 1,000 orang selepas 1,215 dibebaskan Sabtu lalu.

“Seramai 533 sami ditahan sejak bantahan ini bermula bagi mengenal pasti sama ada mereka adalah sami sebenar atau palsu dan sehingga kini 398 sami telah pun dihantar pulang,” lapor akhbar berkenaan.

Namun menurut kumpulan penentang dan kerajaan asing, seramai 6,000 orang telah ditahan sejak protes ini bermula bulan lepas yang juga merupakan yang terbesar dalam tempoh 20 tahun.

Kerajaan junta turut mengumumkan seramai 10 orang termasuk seorang jurugambar Jepun terbunuh dalam kejadian itu.

Jumlah itu bagaimanapun diragui berdasarkan maklumat dari sumber bebas dan juga kerajaan asing yang mana jumlah sebenar kini mencecah ratusan orang.

– AP

0 comments: