Hasil analisis imej CCTV kes Nurin minggu ini

Oleh Jalal Ali Abdul Rahim dan Hardi Effendi Yaacob

KUALA LUMPUR: Polis yakin akan mendapat maklumat berhubung kes pembunuhan kejam Nurin Jazlin Jazimin, 8, apabila memperoleh imej rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang ditingkatkan di makmal Biro Siasatan Persekutuan (FBI), Amerika Syarikat, minggu ini.

Sumber memberitahu Berita Harian, pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang berada di Washington, akan pulang ke negara ini beberapa hari lagi.

"Polis yakin rakaman ini dapat membantu siasatan kes ini," katanya, di sini, semalam.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan sebelum ini mengesahkan PDRM mendapatkan bantuan teknikal FBI bagi meningkatkan imej rakaman dipercayai suspek dirakam CCTV yang dipasang di premis bersebelahan tempat mayat Nurin Jazlin ditemui dalam sebuah beg sukan di Taman Petaling Utama, dekat sini, 17 September lalu.

Polis sebelum ini mendedahkan kelibat seorang wanita berbadan kecil berusia lingkungan 20-an yang dirakam CCTV yang ditempatkan di sebuah bengkel kereta bersebelahan lokasi mayat Nurin Jazlin ditemui.

Wanita itu dilihat menaiki kereta Kenari perak yang dipandu seorang lelaki.

Sementara itu, sumber lain memberitahu kad SIM telefon bimbit yang dikeluarkan daripada badan wanita Indonesia berusia 23 tahun di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Rabu lalu, sudah dihantar untuk ujian forensik siber di Cyberjaya.


Ujian itu dilakukan sekumpulan pakar Mimos Bhd, bertujuan mendapatkan maklumat terkandung di dalamnya, termasuk senarai nombor panggilan dan khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dibuat atau diterimanya.

"Proses itu dijangka mengambil masa seminggu," katanya.

0 comments: