Tukar DPP elak kes ‘koyak’

KUALA LUMPUR 7 Okt. – Majlis Peguam menggesa Timbalan-timbalan Pendakwa Raya (DPP) yang tidak berminat untuk menjalankan pendakwaan bertukar ke bahagian lain bagi mengelakkan lebih banyak kes kendalian mereka dibuang atau ‘koyak’.

Naib Presidennya, R. Kesavan berkata, ini kerana sikap sedemikian akan menghasilkan pendakwaan yang tidak bermutu dan kurang lengkap sehingga banyak tertuduh dibebaskan pada peringkat prima facie iaitu sebelum dipanggil membela diri.

Menurut beliau, DPP yang kurang berminat dengan tugas pendakwaan hanya membuang masa banyak pihak termasuk mahkamah, peguam bela, tertuduh dan pihak polis yang menjalankan siasatan.

Sehubungan itu, Kesavan bersetuju dengan cadangan bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Shaik Daud Md. Ismail supaya golongan itu memaklumkan kepada Ketua Unit Pendakwaan, Jabatan Peguam Negara untuk ditukarkan ke bahagian lain.

‘‘Tidak guna mereka terus menjalankan pendakwaan (jika tidak berminat) kerana tugas tersebut amat berat dan melibatkan nyawa, maruah dan masa depan tertuduh,’’ ujarnya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.

Kesavan mengulas cadangan Shaik Daud yang disiarkan dalam ruangan Wawancara Mingguan Malaysia hari ini supaya mana-mana DPP yang tidak berminat menjalankan pendakwaan bertukar ke bahagian lain.

Menurut bekas Hakim Mahkamah Rayuan itu, tidak guna menerima tugas sebagai pendakwa jika gagal melaksanakannya dengan baik sehingga menyebabkan nama dan masa depan Jabatan Peguam Negara berada pada tahap genting.

Shaik Daud turut meluahkan kebimbangannya kerana senario seperti itu menyebabkan orang ramai hilang keyakinan terhadap jabatan tersebut sebagai salah satu institusi yang melaksanakan keadilan.

Mengulas lanjut, Kesavan berkata, selain Unit Pendakwaan, Jabatan Peguam Negara terbahagi kepada cabang-cabang tertentu seperti bahagian sivil, penggubalan undang-undang dan hubungan antarabangsa yang turut memerlukan khidmat dan pengalaman mereka.

0 comments: