Ibu bapa Faiz, Muszaphar berlepas ke Baikonour

Oleh Anwar Hussin

Kehadiran untuk beri semangat, lepaskan rindu sebelum anak ikuti misi ke ISIS

KUALA LUMPUR: Ibu bapa calon angkasawan negara, Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha dan Kapten Dr Faiz Khaleed berlepas ke Baikonour Cosmodrome, Kazakhstan, malam tadi bagi bertemu anak masing-masing serta memberi kata semangat dalam misi penting mereka.

Walaupun tidak mengetahui siapa akan mewakili negara ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS), ibu bapa Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Faiz tetap berbangga dengan pencapaian anak mereka serta tidak mahu melepaskan peluang itu untuk melepaskan rindu.

Bapa Dr Sheikh Muszaphar, Datuk Sheikh Mustapha Sheikh Shukor yang akan tiba di Baikonour Rabu ini, sangat merindui anaknya serta mahu memberi kata semangat sebelum berlepas.

"Kami akan tiba di Baikonour beberapa jam sebelum Sheikh Muszaphar atau Dr Faiz berlepas ke ISS. Jadi saya berharap sempat bertemu anak saya.

"Saya sentiasa mengingatkan beliau supaya tidak lupa kepada tuhan sepanjang masa dan apa yang membanggakan saya, Sheikh Muszaphar berkata, beliau akan tetap berpuasa dan bersolat ketika di angkasa.

"Beliau memberitahu saya, itu adalah cabaran untuk beliau sebagai umat Islam dan perlu ditunaikan," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Sheikh Mustapha berkata, beliau percaya anaknya akan melakukan yang terbaik untuk mengharumkan nama negara.

Beliau dan isterinya, Datin Zuraidah Sheikh Ahmad, yang sepatutnya berada di Baikonour hingga 12 Oktober ini, membuat keputusan melanjutkan tempoh mereka berada di sana hingga anaknya pulang 21 Oktober ini.

"Kami akan berhari raya di Moscow sementara menunggu Sheikh Muszaphar pulang," katanya.

Kelmarin, akhbar melaporkan Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Faiz diiktiraf sebagai angkasawan oleh Agensi Angkasa Lepas Russia (Roskosmos) selepas menjalani latihan terakhir dengan cemerlang hingga memuaskan hati pihak Russia.

Hanya seorang daripada mereka akan ke ISS dan ini akan diketahui empat jam sebelum roket Soyuz yang akan membawa seorang rakyat Malaysia dan dua krew (seorang daripada Russia dan seorang daripada Amerika Syarikat) ke ISS itu berlepas.

Sementara itu, ibu Dr Faiz, Mazenah Mohamad, berkata beliau yang terlalu gembira kerana doanya untuk bertemu anak sulongnya itu dimakbulkan tuhan.

"Tidak kiranya siapa yang akan terpilih bagi menjalankan tanggungjawab itu nanti, yang penting kedua-dua mereka sentiasa berhati-hati dan buat yang terbaik untuk negara. Saya juga akan minta Faiz dan Sheikh Muszaphar menjaga kesihatan mereka," katanya.

Mazenah yang pada beberapa ketika tidak dapat menyembunyi rasa bimbang tugasan anaknya itu, berharap segala-galanya berjalan lancar dan kedua-dua angkasawan negara itu mampu mencatat sejarah kegemilangan negara.

0 comments: