DNA Mongolia tetap tepat, lengkap, konklusif - Pakar

SHAH ALAM 8 Okt. - Sungguhpun pengkalan data asid deoksiribonukleik (DNA) warga Mongolia tidak berada dalam simpanan Jabatan Kimia Malaysia, namun analisis berkaitan dengannya adalah tepat, lengkap dan konklusif, kata seorang pakar forensik.

Ini kerana, katanya, analisis DNA untuk menentusahkan pemilik cebisan spesimen dan serpihan tulang yang ditemui di kawasan belukar antara Puncak Alam dan Puncak Perdana telah menggunakan pengkalan data antarabangsa sebagai garis panduan ketika analisis yang dijalankan.

Perkara tersebut telah dinyatakan oleh Pengarah Bahagian Forensik, Jabatan Kimia Petaling Jaya, Primulapathi Jaya Krishnan, 54, ketika beliau memberikan keterangan di mahkamah tinggi di sini pada perbicaraan kes bunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu yang masuk hari ke-47 hari ini.

Ketika disoal dalam pemeriksaan balas oleh peguam bela, J. Kuldeep Kumar yang mewakili tertuduh pertama, Cif Inspektor Azilah Hadri, saksi pendakwa ke-39 itu juga menidakkan kemungkinan berlakunya kesilapan dalam analisis DNA.

Setiap sampel yang dihantar oleh pihak polis kepada beliau, akan dibuka secara sistematik, kata Primulapathi.

Beliau juga menolak kemungkinan, sampel bukti tersebut bercampur dengan yang lain, meskipun ketika menjalankan analisis, beliau dibantu oleh pembantunya.

Menurut Primulapathi, di makmal beliau, tidak pernah berlaku situasi tersebut (bahan bukti bercampur-campur).

Ini kerana, tegas beliau, andai kata sampel tersebut memang telah bercampur dengan yang lain ataupun tercemar nescaya ia akan ditunjukkan dalam keputusan penuh di penghujung analisis.

Kuldeep terus 'mengasak' Primulapathi: "Tadi kamu mengatakan ada dibantu oleh pembantu kamu ketika analisis dijalankan.

"Oleh itu, seadainya sampel telah bercampur ataupun tercemar, kamu tiada pengetahuan mengenainya kerana kamu hanya mengawasi tugas mereka."

Primulapathi: "Jika sampel sudah tercemar, sudah semestinya saya tahu kerana keputusan akhir akan menunjukkannya."

Saksi memberikan keterangan pada perbicaraan terhadap Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar serta penganalisis politik, Abdul Razak Abdullah Baginda.

Mereka didakwa membunuh Altantuya, 28, di antara Lot 12843 dan Lot 16735 Mukim Bukit Raja dekat sini antara pukul 10 malam 19 Oktober dan 1 pagi 20 Oktober tahun lalu.

Abdul Razak pula didakwa bersubahat dengan mereka dalam pembunuhan itu di pejabatnya di Kuala Lumpur pada 18 Oktober 2006.

Perbicaraan yang didengar di hadapan Hakim Datuk Mohd. Zaki Md. Yasin bersambung pada sesi petang. - Utusan

0 comments: