Kemenangan Musharraf undang padah lebih besar

Kemenangan Musharraf undang padah lebih besar



SUARA SOKONGAN: Penyokong Parti Hurriyat yang bersesak menaiki kenderaan pikap di sekitar Islamabad, semalam bagi meraikan kemenangan Pervez Musharraf dalam pilihan raya Presiden, kelmarin.

Penganalisis dakwa undian diraih pemimpin Pakistan tak atasi krisis

ISLAMABAD: Kalangan penganalisis Pakistan menyifatkan kemelut dihadapi pemimpin negara itu, Pervez Musharraf masih belum berakhir, sebaliknya semakin sukar biarpun selepas beliau mendapat undian besar dalam pilihan raya Presiden, kelmarin.

Musharraf perlu menunggu sehingga 17 Oktober ini bagi mendengar keputusan Mahkamah Agung mengesahkan kejayaannya dalam pemilihan itu, selepas pembangkang memfailkan bantahan kerana tindakannya bertanding ketika masih menjadi Panglima Tentera.

Malah, Musharraf tiada pilihan jalan keluar kerana keputusannya boleh memburukkan lagi kemelut politik negara itu.

"Jika keputusan Mahkamah tidak memihaknya, Pakistan sekali lagi dibelenggu kekacauan andai Musharraf menggunakan kuasanya bagi mengisytiharkan perintah darurat.

"Andai itu yang berlaku, Pakistan menjadi sengsara. Apabila Pakistan menderita, dunia pasti berasa tempiasnya," kata Hasan Askari, bekas Ketua Sains Politik Universiti Punjab di Lahore.

Sebarang kekacauan di Pakistan boleh menjejaskan keselamatan kawasan sempadannya dengan Afghanistan yang didakwa Amerika Syarikat, sekutu utama Musharraf, sebagai lubuk kumpulan al-Qaeda.

Jika Musharraf diisytihar pemenang, kestabilan politik Pakistan ibarat di hujung tanduk berikutan tarikh pilihan raya umum pada 15 Januari 2008.

"Berdasarkan faktor sedemikian dan keadaan semasa, termasuk kekacauan yang berlaku dari semasa ke semasa, tidak mungkin mahkamah membuat keputusan bertentangan dengannya. Malah, ia satu kejutan besar jika Mahkamah Agung tidak membuat keputusan menyebelahinya," kata Askari.

Katanya, kedudukan Musharraf sebagai panglima tentera membolehkannya mengisytiharkan perintah darurat jika mahkamah membuat keputusan sebaliknya. Malah Musharraf sendiri sudah beberapa kali hampir mengisytiharkan perintah darurat tahun ini berikutan keganasan yang tercetus, termasuk tindakannya ke atas Masjid Lal (Masjid Merah) yang meragut banyak nyawa.

"Namun jika beliau diisytihar pemenang, Musharraf perlu segera memperkukuhkan kedudukannya dan semua pihak termasuk masyarakat antarabangsa akan tertumpu kepada keputusan bekas Perdana Menteri Benazir Bhutto kembali daripada buangan pada 18 Oktober ini, sehari selepas keputusan mahkamah.

"Keseluruhan paradigma keselamatan dalam dan luar negara ini sudah berubah. Atas dasar itulah, kerajaan perlu memaparkan kewibawaannya kepada rakyat," kata Najam Sethi, Pengarang akhbar Daily Times.

Peranan Bhutto dan Parti Rakyat Pakistan (PPP) pimpinannya sebagai rakan Musharraf dan sekutunya sedia ada, Liga Muslim Pakistan juga akan teruji kerana masing-masing berlumba mendapatkan tempat dalam kerajaan Musharraf.

Sethi berkata, Musharraf perlu melihat reaksi sokongan 'mullah' atau pemimpin parti Islam yang tidak pernah meraih sebarang tempat sehingga pilihan raya 2002 lalu. � AFP

0 comments: