Kemenangan ditolak -- Tindakan Pervez tidak demokratik, menyalahi undang-undang

ISLAMABAD 7 Okt. – Perikatan pembangkang Pakistan hari ini menolak kemenangan Presiden Pervez Musharraf dalam pemilihan Presiden yang diadakan semalam.

Pemimpin Pergerakan Demokratik Semua Parti, Raja Zafarul Haq menyifatkan pemilihan itu sebagai pengundian paling kontroversi dalam sejarah 60 tahun negara ini.

Kesemua ahli Parlimen pergerakan itu memulaukan pengundian itu kerana menganggap tindakan Pervez bertanding tanpa melepaskan jawatan ketua tentera sebagai tidak demokratik dan menyalahi perlembagaan.

Mahkamah Agung sedang menimbangkan hujah berkenaan sebelum membenarkan keputusan rasmi diumumkan.

Bagaimanapun penganalisis mempersoalkan sama ada Mahkamah mempunyai keberanian untuk menafikan kemenangan Pervez dan membuka kemungkinan meletusnya huru hara di negara ini.

Menurut Raja, para pemimpin perikatannya akan bermesyuarat dalam beberapa hari lagi untuk memutuskan cara terbaik bagi meneruskan kempen mereka menentang Pervez.

Bagaimanapun mogok yang dilancarkannya bagi memprotes pemilihan semalam mendapat sambutan dingin.

Pervez memenangi 671 undi dalam pengundian di Parlimen Persekutuan dan dewan undangan wilayah itu, sementara bekas hakim yang menjadi pencabar utamanya hanya mendapat lapan undi, kata pegawai.

Kesemua 1,170 ahli dewan layak untuk mengundi.

Pervez menyangkal kritikan bahawa boikot pembangkang telah menyebabkan pemilihan itu tidak sah.

“Demokrasi bermaksud majoriti sama ada terdapat pembangkang atau tidak.

“Majoriti besar telah mengundi saya dan itulah keputusannya,” kata Pervez kepada wartawan di luar kediaman rasminya.

Parti pemerintah meraikan kemenangan itu dengan bunga api dan menyatakan kesediaan untuk menghadapi pilihan raya Parlimen pada Januari depan.

Namun kegembiraan itu tidak dirasai oleh kebanyakan rakyat yang sinis dengan politik elit Pakistan dan dominasi tentera terhadap negara ini.

– AP

0 comments: