Perlu ambil ubat sepanjang hayat – Noor Salina

KUALA LUMPUR 7 Okt. – Tee Hui Yee yang berjaya menjalani pembedahan pemindahan jantung kali kedua di Institut Jantung Negara (IJN) di sini Jumaat lepas, perlu menggunakan ubat sepanjang hayatnya.

Penyelaras Pemindahan Organ IJN, Noor Salina Othman berkata, ini bertujuan memastikan remaja berusia 14 tahun itu tidak mengalami komplikasi berikutan pemindahan organ berkenaan.

“Penolakan terhadap organ yang dipindahkan boleh berlaku pada bila-bila masa, sama ada seminggu selepas pembedahan atau beberapa bulan selepas itu.

“Pada masa ini, jantung kedua itu tidak memberi masalah kepada Hui Yee, tapi kami perlu terus memantau keadaannya bagi memastikan dia mengambil immunosuppressants.

“Sekiranya dia terlepas mengambil ubat itu, kemungkinan penolakan amat tinggi,” katanya kepada pemberita di lobi IJN di sini hari ini.

Hui Yee yang meneruskan hidupnya sejak setahun lepas dengan sokongan jantung mekanikal yang menggunakan kuasa bateri, minggu ini menerima jantung daripada seorang remaja yang diisytiharkan meninggal dunia dari segi otak, akibat kemalangan di Sitiawan, Perak.

Bagaimanapun, tidak sampai 24 jam selepas jantung itu dipindahkan, tubuh Hui Yee menolaknya dan ini memaksa satu lagi pembedahan dibuat bagi menggantikan organ itu dengan jantung seorang pekerja kilang berusia 20 tahun yang meninggal dunia di Johor Bahru.

Salina berkata, selalunya doktor IJN akan memaklumkan kepada pesakit yang terlibat dengan pemindahan organ tentang jenis ubat yang perlu mereka gunakan selepas sesuatu pembedahan.

“Semasa di bawah jagaan saya, saya akan sentiasa peringatkan Hui Yee bahawa perkara paling penting baginya ialah tidak sekali-kali terlepas memakan ubatnya.

‘‘Walaupun selepas dia sembuh sepenuhnya kelak, dia tetap perlu terus makan ubat itu kerana penolakan boleh berlaku pada bila-bila masa,” kata beliau.

– Bernama

0 comments: