Penunggang UAE kuasai perlumbaan Endurance

PENUNGGANG Emiriah Arab Bersatu (UAE) membuktikan kehebatan apabila meraih tempat pertama dan ketiga Kejohanan Endurance Piala Sultan Terengganu yang berlangsung selama dua hari di Lembah Bidong, Setiu, berakhir semalam.

Naser Marzouqi yang menunggang kuda bernama 'Hafiza Du Mas' muncul juara apabila menewaskan dua jaguh endurance dunia dan 35 penunggang lain termasuk dari Malaysia.

Naser menamatkan pertandingan sejauh 160 kilometer pada jam 10.31 pagi dengan purata kelajuan 24.35kmj, menewaskan 37 peserta dari 14 negara.

Tempat kedua disandang jaguh endurance dunia, Jack Begaud dari Perancis yang menunggang 'Idais Tohiba' yang tiba di garisan penamat pada jam 10.33 pagi diikuti Khalid Al Shafar (UAE) bersama 'Supreme Dream' pada jam 10:39 pagi.

Peserta Brazil, Maria Vitoria Liberal Lins (Filoten Rach) di tempat keempat diikuti Katherine Jeanne Brunies dari Amerika Syarikat (Theatric), rakan senegara John Oshorne Crancell (Heraldie) dan penunggang Perancis Maria Mercedes Alvavez Ponton (Ipso Deca Drone).

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin yang turut bersaing menduduki tempat ke-23 selepas menamatkan pertandingan pada jam 2.20 petang.

Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh menyampaikan hadiah yang berlangsung di Dewan Besar Wisma Darul Iman malam tadi.

Turut berangkat Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah.

0 comments: