Roslin juara di Vietnam

PEMAIN veteran, Roslin Hashim mengakhiri kemarau enam tahun kejuaraan antarabangsa apabila memenangi kejohanan badminton Terbuka Vietnam di Hanoi, semalam dengan mengalahkan pemain Indonesia Andre Kurniawan Tedjono 21-11, 21-14.

Kemenangan itu membolehkan Roslin mencatatkan rekod pertemuan 2-1 ke atas pemain muda Indonesia selain mengutip mata berharga untuk kelayakan Olimpik di Beijing, musim depan.

Ia juga kejuaraan antarabangsa pertama Roslin selepas hampir enam tahun dengan gelaran terakhirnya ialah Terbuka Switzerland pada 2001, yang juga tahun di mana dia turut memenangi Terbuka Jepun serta pingat emas Sukan Sea XXI.


Kemaraannya ke final kejohanan antarabangsa juga kali pertama dalam tempoh lebih setahun dengan kali terakhir mara ke perlawanan akhir ialah Jemputan Antarabangsa Norway, November lalu.

Roslin, 32, yang masih menanam impian untuk beraksi di Beijing 2008 pastinya mengharapkan kemenangan itu akan menguatkan lagi kedudukannya dalam ranking dunia serta membolehkan dirinya mencabar kedudukan saingan kelayakan Piala Thomas tahun depan.

0 comments: