Dr Faiz lanjut tempoh bujang

Setuju nasihat Jamaludin bagi jayakan misi kedua ke Stesen Angkasa Antarabangsa

KUALA LUMPUR: Angkasawan kedua negara, Mejar Dr Faiz Khaleed bersedia melanjutkan zaman bujangnya sehingga misi kedua ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) yang dijangka penghujung 2010 atau awal 2011 selesai.

Dr Faiz yang dihubungi Berita Harian semalam, berkata beliau bersedia untuk tidak berkahwin dalam tempoh tiga hingga empat tahun akan datang bagi memastikan hasrat negara untuk menghantar misi angkasawan kedua dapat dijayakan.

"Pada pendapat saya, kenyataan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Jamaludin Jarjis semalam (kelmarin) adalah satu nasihat demi kebaikan saya sendiri jika negara memutuskan untuk menghantar saya menjalankan misi angkasa lepas seterusnya.


"Saya percaya, apa juga tindakan atau syarat dikenakan kerajaan hanya untuk memastikan kejayaan dicapai dalam memajukan lagi industri sains dan teknologi negara setaraf dengan negara maju lain," katanya ketika dihubungi di Russia, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Jamaludin kelmarin yang tidak menggalakkannya berkahwin untuk tempoh tiga hingga empat tahun akan datang sehingga selesai misi kedua ke ISS yang dijangka penghujung 2010 atau awal 2011.

Jamaludin berkata, langkah itu bagi memastikan Dr Faiz dapat memberi fokus atau perhatian sepenuhnya latihan keras yang bakal d

Minggu lalu, angkasawan pertama negara, Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha, 35, mengumumkan hasratnya untuk mengakhiri zaman bujangnya pada 2009 iaitu setahun lebih awal daripada termaktub dalam kontraknya.

Dr Faiz yang berusia 27 tahun juga menandatangani kontrak itu dan jika terpilih untuk melaksanakan misi seterusnya dijangka pada 2010 atau 2011, beliau akan menandatangani kontrak lanjutan.

Ketika ditanya adakah beliau sudah mempunyai teman wanita istimewa, beliau enggan mengulas mengenainya.

0 comments: