Howard dijangka hilang kerusi

SYDNEY: Pemimpin Australia John Howard berdepan risiko menjadi Perdana Menteri pertama negaranya kehilangan kerusi sendiri dalam pilihan raya umum bagi tempoh 78 tahun dan kini terpaksa bekerja keras untuk menyelamatkan kerajaannya daripada tewas.

Penganalisis berkata, persempadanan semula kawasan pilihan raya bagi kerusi Howard di Bennelong, Sydney yang dianggap selamat baginya sebelum ini kini berubah, apabila 3,000 pengundi dikatakan menukar pendirian, jumlah yang cukup untuk menewaskannya.

Peningkatan jumlah pendatang Asia ke kawasan itu dengan etnik Korea dan Cina kini mewakili 20 peratus pengundi dilihat menentang Howard, 68, yang berusaha mendapatkan mandat bagi penggal kelima pada pilihan raya 24 November depan.


"Ketika mengadakan kempen pilihan raya, Howard kerap menggunakan isu perkauman dan kami tidak memerlukan kepemimpinan seperti itu," kata Jason Koh, pengarang sebuah akhbar tempatan berbahasa Korea, Hoju Donja.

Koh berkata ramai pengundi Cina dan Korea percaya Howard memainkan isu perkauman berikutan pendirian kerasnya terhadap 'orang hanyut' satu taktik yang membantunya memenangi pilihan raya 2004. � Reuters

0 comments: