Wajah mangsa dera, kebuluran boleh berubah: Pakar

KUALA LUMPUR: Raut wajah manusia boleh berubah akibat kesakitan melampau seperti penderaan dan kebuluran, terutama jika daya tahan mangsa sangat rendah kerana menghidap penyakit seperti yang dilalui Nurin Jazlin Jazimin sehingga menyukarkan waris mengecam mayatnya.

Pakar Perunding Pembedahan Maxillofasial, Jabatan Pembedahan Oral dan Maxillofasial, Universiti Malaya, Profesor Dr Zainal Ariff Abdul Rahman, berkata tisu lembut wajah seperti kulit, lemak dan otot berkemungkinan berubah disebabkan beberapa faktor seperti pengurangan dan penambahan kandungan air.

Beliau berkata perbezaan raut wajah dan fizikal berlaku kerana pipi kanak-kanak itu mungkin mengecut akibat kebuluran menyebabkannya kelihatan susut berbanding ketika sihat.

"Dia mungkin menjadi kurus kering dan susut badan selepas diseksa fizikal dan mengalami penderaan seksual melampau, ditambah pula penderitaan penyakit buah pinggang dan darah tinggi yang dihidapi.

"Raut wajahnya mungkin berubah kerana kelihatan sembab dan pucat akibat air yang berkumpul dalam tisu berikutan penyakit buah pinggang dihidapinya. Rahang pada wajah tidak akan berubah, tetapi hanya tisu lembut di bahagian itu boleh berubah menyebabkan pipi mangsa kelihatan susut.

"Pipi manusia ada seketul lemak yang boleh mengecut jika seseorang mengalami kebuluran," katanya ketika dihubungi Berita Harian semalam.

Mengulas gigi mayat yang didakwa bapanya berbeza dengan gigi Nurin, beliau berkata, gusi boleh berubah bergantung kepada bentuk penderaan dan kekerasan yang dialami mangsa, tetapi keadaan gigi tidak berubah kecuali jika patah disebabkan terkena objek keras.

Sementara itu, Pensyarah Jabatan Kesihatan Komuniti, Fakulti Perubatan dan Kesihatan Bersekutu, Prof Madya Dr Latiffah Abdul Latiff, berkata jika tiada tanda suntikan BCG (Bacille Calmette Guerin) tidak bermakna kanak-kanak itu warga asing kerana kesannya tidak muncul jika suntikan BCG dilakukan dengan cara tidak betul ketika bayi.

"Setiap bayi warga Malaysia diwajibkan mengambil suntikan BCG dan kebiasaannya akan menyebabkan kesan pada pangkal kiri lengan. Jika tiada kesan ini, kanak-kanak itu mungkin tidak mendapat suntikan atau dilakukan dengan cara tidak betul," katanya.

0 comments: