Cari pembunuh sampai dapat

KUALA LUMPUR 21 Sept. – Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini memberi komitmen untuk membantu mengesan pembunuh Nurin Jazlin Jazimin dan mengharapkan kerjasama segenap lapisan rakyat sehingga tertangkapnya penjenayah itu.

Menurut mereka, tidak cukup dengan menunjukkan simpati, perasaan sedih dan marah atas pembunuhan tragis kanak-kanak comel itu perlu diterjemahkan dengan usaha menjejak pembunuhnya yang tidak berhati perut itu.

Ketua Biro Pengaduan MCA, Datuk Michael Chong berkata, pembunuh Nurin Jazlin tidak patut dibiarkan terus hidup dan mencari ‘korban’ lain.

“Episod kehilangan Nurin Jazlin sudah selesai dengan penemuan mayatnya dalam keadaan yang menyedihkan.

“Sekarang kita sudah masuk bab baru iaitu mencari pembunuh yang tidak berhati perut itu,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau yakin dengan kemampuan pihak polis untuk memburu pembunuh Nurin Jazlin.

Semalam, keputusan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) ke atas mayat kanak-kanak perempuan yang disumbat dalam sebuah beg pakaian di Taman Petaling Utama, Petaling Jaya dekat sini Isnin lalu mendapati mangsa itu ialah Nurin Jazlin Jazimin, 8 yang hilang sejak 20 Ogos lalu.

Exco Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Datuk Kamarudin Ali pula berkata, orang ramai perlu memastikan keselamatan anak-anak mereka ketika berada di tempat awam.

“Kes demi kes yang berakhir dengan kematian menunjukkan seolah-olah rakyat negara ini tidak pernah mengambil iktibar ke atas apa yang telah terjadi.

“Cukuplah... orang ramai kini perlu bersama-sama memburu pembunuh ini agar dia mendapat pengadilan setimpal,” tegasnya.

Dalam pada itu, Pegawai Komunikasi dan Perhubungan Awam (PPIM), Noor Nirwandy Mat Noordin berharap polis dengan dibantu oleh orang awam dapat segera mengesan pembunuh yang disifatkannya lebih kejam daripada haiwan.

“Doa dan solat hajat juga perlu dibuat untuk meminta setiap usaha yang dilakukan mendapat pertolongan Tuhan,” katanya.

Sementara itu, seorang budayawan, Prof. Dr. Siti Zainun Ismail menyifatkan pembunuh Nurin Jazlin sebagai seorang yang tidak berakal.

“Sembelih sahaja orang sebegini. Dia tidak layak untuk hidup kerana hanya menyusahkan orang sahaja,” katanya.

0 comments: