PM mahu pembunuh kejam segera ditangkap

Oleh Wan Hazmir Bakar dan Azrina Ahzan

PUTRAJAYA: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang sedih dan marah dengan nasib yang menimpa Nurin Jazlin Jazimin, mahu polis berusaha bersungguh-sungguh untuk menangkap penjenayah yang melakukan pembunuhan kejam itu.

"Apa yang berlaku kepada Nurin Jazlin adalah satu kes jenayah yang menyayat hati. Saya amat sedih dan marah. Saya ucapkan takziah kepada keluarga Nurin Jazlin atas apa yang berlaku kepadanya.

"Polis sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk menangkap penjenayah yang melakukan kekejaman terhadap Nurin," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Suruhanjaya Polis Ke-71 di Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (KKDN) di sini, semalam.

Pada mesyuarat sejam itu, Abdullah diberi taklimat mengenai kes Nurin Jazlin oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

Bercakap kepada wartawan kemudian, Musa berkata, siasatan kes Nurin Jazlin ditumpukan kepada usaha memburu pembunuhnya selepas ibu bapa mangsa menerima hasil keputusan ujian DNA mengesahkan mayat dalam beg pakaian yang ditemui di Petaling Jaya pada Isnin lalu adalah anak mereka.

"Pencarian (Nurin) sudah berakhir dan kita akan cuba memberkas orang yang bertanggungjawab melakukan pembunuhan itu," katanya sambil menambah siasatan mencapai banyak kemajuan dan polis akan membuat tangkapan apabila suspek dikenal pasti.

Ditanya sama ada siasatan polis mendapati suspek seseorang yang dikenali Nurin Jazlin, Musa berkata, beliau tidak boleh mendedahkan perkara itu kerana ia masih dalam proses siasatan.

"Saya tidak boleh nyatakan lebih daripada yang sepatutnya kerana itu akan menyebabkan suspek melarikan diri lebih jauh," katanya.

Ditanya sama ada kebimbangan itu bermaksud bapa Nurin Jazlin tidak akan dikaitkan, Musa berkata, polis akan menyiasat segala kemungkinan.

"Kita tidak boleh katakan orang ini atau orang itu... kita siasat semua," katanya.

Beliau juga menjelaskan, bapa Nurin Jazlin dipanggil polis kelmarin untuk diberitahu mengenai hasil ujian DNA itu dan bukan untuk disoal siasat.

Ditanya sama ada bedah siasat mayat Nurin Jazlin menemui kesan air mani, Musa berkata: "Saya tidak fikir saya boleh dedahkan semua ini kerana ia adalah fakta yang perlu dibawa ke mahkamah

0 comments: