Bukit Aman tubuh unit seksual kanak-kanak


TURUT BERSEDIH: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menziarah jenazah Nurin sambil diperhatikan Norazian dan Jazimin, semalam.

KUALA LUMPUR: Bukit Aman menubuhkan unit baru dinamakan Bahagian Siasatan Seksual, Penderaan dan Kanak-kanak (D11) yang dianggotai sepenuhnya oleh pegawai dan anggota wanita, berikutan peningkatan jenayah terhadap wanita dan kanak-kanak.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Christopher Wan Soo Kee, berkata unit itu dulu diletakkan di Bahagian Jenayah Berat (D9) dan dikenali sebagai D9(B) khusus untuk siasatan jenayah seksual, penderaan dan keganasan rumah tangga.

Katanya, D11 menyediakan suasana lebih selesa kepada mangsa yang kebanyakan kanak-kanak dan wanita untuk memberi keterangan kes mereka kerana akan dikendalikan pegawai wanita.

"Kita mulakan D9(B) Mei lalu yang dibantu 101 kaunselor profesional perjawatan awam yang sudah pun diluluskan dan kini dalam proses pengambilan untuk berkhidmat di D11 di semua negeri bagi membantu polis.

"Kita harap unit ini dapat menangani kes jenayah seksual yang semakin meningkat dan membimbangkan," katanya selepas memberikan taklimat kepada Wanita MCA Selangor yang membuat lawatan ke D11 di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini, semalam.

Setiausaha Parlimen Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datin Paduka Chew Mei Fun mengetuai rombongan itu untuk melihat sendiri operasinya.

Wan berkata, polis juga akan menubuhkan Unit Perlindungan Kanak-Kanak (CPU) dan Pusat Sokongan Mangsa (VCC) di semua kontinjen negeri, berbanding hanya Pulau Pinang, Johor dan Bukit Aman, ketika ini.

Ia akan memudahkan orang ramai membuat laporan dan memberi perlindungan kepada mangsa dengan mudah dan cepat.

0 comments: