Kes Nurin: 'Saya tahu pilu di dada bapa Nurin'


TUMPUAN RAMAI: Jenazah Nurin Jazlin diusung keluar dari HKL selepas dituntut bapanya, Jazimin.

JOHOR BAHRU: "Saya tahu apa yang dirasai dan dilalui bapa Nurin. Ia adalah ujian sangat besar daripada Allah," kata bapa kepada kanak-kanak perempuan yang dirogol dan dibunuh di Gelang Patah dekat sini, kira-kira tiga tahun lalu.

Abdul Gani Juni, 54, (gambar) yang anaknya, Nurul Huda, dirogol dan dibunuh di pondok pengawal Stesen Janakuasa Tenaga Nasional Berhad (TNB), tahu akan keperitan ditanggung keluarga Nurin Jazlin Jazimin, 8, terutama bapanya, Jazimin Abd Jalil, 33.

"Bapa Nurin perlu sentiasa mengingati Allah dan banyak berdoa. Walaupun beliau kelihatan tenang dari luarannya, saya percaya betapa runsingnya perasaan bila kehilangan anak," katanya di rumahnya di sini, semalam.

Abdul Gani berkata, beliau sebak mengenang nasib Nurin Jazlin kerana diperlakukan seperti anaknya.

Nurul Huda dirogol, diliwat dan dicekik hingga mati oleh tiga lelaki secara bergilir di pondok pengawal Stesen Jana Kuasa TNB Kampung Pekajang, Gelang Patah, pada 17 Januari 2004.

Abdul Gani berkata, pihak yang membunuh Nurin Jazlin adalah orang yang lupakan kekuasaan Allah dan sangat kejam.



"Dia ialah orang yang paling zalim antara mereka yang zalim hinggakan seolah-olah harga diri seseorang itu tidak berharga langsung dan hanya terletak pada pemikirannya sendiri," katanya.

Beliau juga tidak dapat menahan rasa bimbang setiap kali membaca laporan kes Nurin.

Abdul Gani yang menggunakan bantuan ubat penenang hingga kini bagi meredakan rasa sedih atas kehilangan anaknya yang turut diperlakukan dengan kejam berkata, beliau sering sebak apabila melihat kanak-kanak sebaya Nurul Huda.

Beliau diminta mengulas mengenai pengesahan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) ke atas sampel darah mayat kanak-kanak yang ditemui dalam beg pakaian di Taman Petaling Utama, Isnin lalu, disahkan sepadan dengan ibu bapa Nurin Jazlin.

Jazimin semalam menuntut mayat Nurin Jazlin dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan selamat dikebumi di Tanah Perkuburan Taman Ibukota di Setapak, Kuala Lumpur selepas Jumaat.

Mayat Nurin Jazlin ditemui terperosok dalam sebuah beg ditinggalkan depan sebuah kedai, 26 hari selepas beliau dilaporkan hilang ketika keluar ke pasar malam.

0 comments: